CNN: Demokrater fastholder flertal i Senatet

Demokraterne fastholder flertallet i Senatet ved tirsdagens valg i USA. Det rapporterer den amerikanske tv-station CNN.

Offentliggjort Sidst opdateret

Senatet udgør sammen med Repræsentanternes Hus de to kamre i den amerikanske Kongres, som har den lovgivende magt. Republikanerne har ifølge CNN bevaret deres flertal i Repræsentanternes Hus.

Kongresvalget er blevet kaldt det "oversete valg", fordi omverdenens øjne og opmærksomhed hovedsageligt har været rettet mod præsidentopgøret mellem Barack Obama og Mitt Romney, som har fundet sted samtidigt.

Men magtbalancen i Kongressen er meget afgørende for, om manden i Det Hvide Hus kan gennemføre sin politik.

Før præsidenten kan gøre en lov i USA gældende med sin underskrift, skal et flertal i begge kamre først være enige om lovteksten, som han skriver under på.

USAs 50 delstater vælger hver to senatorer, og senatorerne har en valgperiode, der varer seks år. Hvert andet år er en tredjedel af Senatet på valg, og det gælder også ved tirsdagens valg, hvor 33 pladser i den folkevalgte forsamling er på spil.

Hvis det sker, at det bliver "uafgjort" i Senatet ved en afstemning - med stemmeligheden 50/50 - er vicepræsidentens stemme afgørende.

Det skete blandt andet i George W. Bushs første præsidentperiode, hvor hans højre hånd, vicepræsident Cheney, kom med den afgørende stemme.

Senatet har adskillige magtbeføjelser i amerikansk politik. Blandt andet godkender eller forkaster senatorerne de internationale traktater, som præsidenten foreslår.

Det er også op til Senatet at vende tommelfingeren op eller ned til præsidentens kandidater til fremtrædende poster, for eksempel USA's Højesteret, som har enorm politisk indflydelse.

/ritzau/