Donald Trumps topfolk kommer til Europa for at drøfte sikkerhed

USA's vicepræsident, J.D. Vance, har indledt en længere rejse i Europa, og han har familien med. Billedet er fra Orly-lufthavnen uden for Paris, da han mandag ankom til den franske hovedstad med fly. Foran ham går hans kone, Usha. Foto: Ian Langsdon/Ritzau Scanpix

En trio af præsident Trumps ledende folk kommer til Europa til en række forskellige sikkerhedsmøder. Det ventes, at Ukraine-krigen står højest på dagsordenen.

Offentliggjort Sidst opdateret

For første gang efter Donald Trumps tiltræden som USA's præsident den 20. januar kommer hans ledende folk til Europa for at tale sikkerhed og krigen i Ukraine.

Det er vicepræsident J.D. Vance, udenrigsminister Marco Rubio og forsvarsminister Pete Hegseth.

Der er nok at snakke om.

Trump presser på med sin dagsorden om "Amerika Først", og han stiller spørgsmålstegn ved USA's sikkerhedspligter over for Europa, skriver AFP.

Præsidenten har opfordret de europæiske Nato-lande til drastisk at øge deres forsvarsudgifter.

Samtidig holder han igen med at fortælle, hvad hans administration vil gøre med USA's støtte til Ukraine i krigen mod Rusland.

Trumps forgænger, Joe Biden, støttede Ukraine militært, politisk og økonomisk. Trump lader verden gætte.

Vicepræsident Vance er i den franske hovedstad, Paris, for at deltage i en konference om kunstig intelligens. Den hedder AI Action Summit og begyndte mandag.

Den fortsætter tirsdag, og her deltager både toppolitikere, ledende embedsmænd og topchefer fra det private erhvervsliv, herunder de store tech-firmaer.

Elysée-palæet, Frankrigs præsidentkontor, siger, at præsident Emmanuel Macron mødes med Vance tirsdag.

Også Kinas vicepremierminister, Ding Xuexiang, ventes til konferencen.

Det er planen, at Vance senere på ugen skal til den sydtyske by München til den årlige sikkerhedskonference Munich Security Conference fra fredag til søndag.

- Vicepræsidenten vil tale ved hvert arrangement. Han vil holde bilaterale møder med verdensledere, siger Det Hvide Hus.

Udenrigsminister Rubio har også meldt sin ankomst til München. Han er kendt med omgivelserne. Inden han blev minister, var han senator, og som sådan har han flere gange deltaget i konferencen.

Den amerikanske udenrigsminister, Marco Rubio, kommer senere på ugen til Tyskland for at deltage i en stor sikkerhedskonference i München. Billedet er fra den 6. februar i Den Dominikanske Republik. Foto: Mark Schiefelbein/Ritzau Scanpix

Forsvarsminister Hegseth begynder sit Europa-besøg i Tyskland. Han skulle flyve fra USA mandag med kurs mod Stuttgart for at besøge USA's overkommando for Europa og for Afrika, oplyser Pentagon.

Torsdag skal han til Nato-hovedkvarteret i Bruxelles til forsvarsministermøde.

Her er der møde i kontaktgruppen for Ukraine. Det er de lande, der samarbejder for at hjælpe Ukraine i krigen.

Den nye amerikanske forsvarsminister kommer med en besked fra sin chef i Det Hvide Hus til de andre forsvarsministre.

- Hegseth vil gentage præsident Trumps synspunkt om en diplomatisk afslutning på krigen i Ukraine så hurtigt som muligt, siger Pentagon.

- Han vil også påpege behovet for, at der kommer mere europæisk ledelse, når det gælder sikkerhedshjælp til Ukraine.

Efter Nato-mødet tager Hegseth til Polen for at mødes med udstationerede amerikanske soldater, skriver dpa.

USA's nye forsvarsminister er Pete Hegseth, der torsdag skal mødes med sine europæiske forsvarsministerkolleger fra Nato i Bruxelles. Billedet er fra den 7. februar, da han havde besøg i Pentagon af Australiens vicepremierminister og forsvarsminister, Richard Marles. Foto: Oliver Contreras/Ritzau Scanpix

Det er ikke klart, om han også skal deltage i sikkerhedskonferencen i München.

Forholdet mellem de europæiske Nato-lande og Trump-administrationen er noget mere anstrengt, end forholdet var mellem landene og Joe Bidens administration.

Trump mener, at europæerne betaler for lidt til deres egen sikkerhed.

Det har ikke hjulpet, at han taler om at overtage kontrollen med Grønland.

Verdens største ø er som bekendt en del af Nato-landet Danmark.

/ritzau/

Vance, Rubio og Hegseth i Europa

* Vicepræsident J.D. Vance:

- Besøger konferencen AI Action Summit om kunstig intelligens i den franske hovedstad, Paris, mandag og tirsdag. Her ventes en række regeringschefer og topfolk fra tech-industrien. Vance mødes tirsdag med Frankrigs præsident, Emmanuel Macron.

 - Senere ventes Vance til Munich Security Conference fredag den 14. til søndag den 16. februar. Det er den årlige sikkerhedskonference i München.

* Udenrigsminister Marco Rubio:

- Deltager i sikkerhedskonferencen i München.

* Forsvarsminister Pete Hegseth:

- Ventedes sent mandag eller tirsdag til USA's militære hovedkvarter i Stuttgart, Tyskland.

- Torsdag deltager han i Nato's forsvarsministermøde i Bruxelles.

- Efter Nato-mødet besøger han amerikanske soldater i Polen. Det er ikke klart, om han deltager i sikkerhedskonferencen i München.

Kilder: AFP og dpa.

/ritzau/

Ukrainske artillerisoldater i en skyttegrav nær fronten i Donetsk i det østlige Ukraine. De er fotograferet den 8. februar. Krigen i Ukraine ventes at få en hovedrolle under de tre amerikanske topfolks møder i Europa. Foto: Anatolii Stepanov/Reuters

Køb et abonnement og få adgang

Allerede abonnent? Log ind her

Digital-abonnement

  • Dagens avis hver dag som e-avis
  • Adgang til alle artikler på folketidende.dk
  • Adgang til arkivet (1873-nu)
  • Adgang til FolketidendePlay
  • Lås op for Folketidende Fordele
Få adgang nu