Ekstremt koldt julevejr i Nordamerika.

Offentliggjort Sidst opdateret

* Det barske vintervejr i Nordamerika er det værste i årtier. Der er både sne, ekstrem kulde og blæst. Vejrfænomenet har fået navnet Elliott.

* Omkring 200 millioner mennesker i Canada og USA er på den ene eller anden måde ramt af Elliott, der for alvor tog fat onsdag og torsdag med minusgrader på ned til 40-45. Det ventes at fortsætte weekenden over.

* Juletrafikken er hårdt ramt. Hundredvis af kilometer vej er lukket for trafik, og tusindvis af flyvninger er aflyst. Fredagen igennem indløb flere og flere aflysninger.

* Noget af det farligste ved vejret er, at temperaturen kan falde drastisk på kort tid. De meget lave temperaturer øger risikoen for, at man kan blive ramt af forfrysninger.

* Guvernører i mindst 13 delstater har indført nødretsregler for at kunne håndtere situationen.

* Computermodeller siger, at den drabelige kulde gradvist klinger af efter juleweekenden.

Kilder: CNN, Wheather.com.

/ritzau/

Køb et abonnement og få adgang

Allerede abonnent? Log ind her

Digital-abonnement

  • Dagens avis hver dag som e-avis
  • Adgang til alle artikler på folketidende.dk
  • Adgang til arkivet (1873-nu)
  • Adgang til FolketidendePlay
  • Lås op for Folketidende Fordele
Få adgang nu