En såret i angreb på FN-bil ved Hizbollah-protest i Libanon

Libanesiske politifolk undersøger den udbrændte bil fra FN-styrken i Libanon, Unifil. Der er mistanke om, at tilhængere af Hizbollah har stukket ild til bilen som led i en protest fredag aften ved en vej, der fører til lufthavnen i Beirut. Foto: Ibrahim Amro/Ritzau Scanpix

Område ved Beiruts lufthavn har været præget af angreb på væbnede styrker og FN-køretøjer, siger Libanons hær.

Offentliggjort Sidst opdateret

Et medlem af FN's fredsbevarende styrker i Libanon, Unifil, er såret, efter at tilhængere af den militante Hizbollah-bevægelse fredag aften stak ild til en FN-bil.

Det bekræfter Unifil ifølge nyhedsbureauet AFP.

Angrebet på bilen, der var tydeligt markeret med FN's logo, skete nær lufthavnen i Libanons hovedstad, Beirut.

Billeder viser en afbrændt bil med FN-logo ligger i vejsiden i området.

Libanons hær har sat soldater ind for at dæmpe urolighederne, skriver AFP.

Hæren meddeler samtidig, at der vil komme en håndfast reaktion på afbrændingen af FN-bilen, der er sket i forbindelse med en protest.

- Flere områder, især et område omkring lufthavnen, har været skueplads for demonstrationer præget af hærværk og sammenstød, herunder angreb på medlemmer af de væbnede styrker og FN-køretøjer, skriver hæren ifølge AFP på X.

Det er anden dag i træk, at tilhængere af Hizbollah demonstrerer og blokerer veje nær lufthavnen.

De er utilfredse med en beslutning om at nægte to iranske fly tilladelse til at lande i Beirut.

Den shiitiske Hizbollah-bevægelse, der både er en milits og et politisk parti, er støttet politisk og økonomisk af Iran.

I slutningen af november indgik Hizbollah en våbenhvile med Israel, der var trængt ind i Libanon og havde bombet flere områder fra luften som svar på Hizbollahs hyppige raketangreb mod det nordlige Israel.

Libanons hær holder sammen med Unifil øje med, at våbenhvilen overholdes.

/ritzau/