Flere selvmord i USA på grund af fyringer

Den økonomiske krise i USA viser sig også klart i statistikker over selvmord og arbejdsulykker. I fjor steg antallet af selvmord på amerikanske arbejdspladser med hele 28 procent i forhold til 2007. Mange er sket i forbindelse med fyringer eller indskrænkninger.

Ifølge arbejdsministeriet i Washington tog 251 mennesker deres eget liv i 2008 på deres arbejdsplads, hvilket er det højeste tal, siden ministeriet begyndte at føre statistik over selvmord.

Ministeriet har ikke nogen forklaring på det stigende antal selvmord, men peger på, at den økonomiske nedtur er en medvirkende årsag.

Krisen kan også forklare, hvorfor antallet af arbejdsulykker med dødelig udgang faldt i fra 5657 i 2007 og til 5071 i 2008. Den markant lavere aktivitet i byggesektoren og industrien, hvor de fleste arbejdsulykker sker, kan forklare nedgangen.

/ritzau/AFP

Antallet af selvmord på det amerikanske arbejdsmarked steg med 28 procent sidste år. Men antallet af arbejdsulykker faldt.

Offentliggjort Sidst opdateret