Fogh: Ikke brug for nyt afghansk FN-mandat

Der er ikke brug for et nyt FN-mandat, når Natos nuværende kampmission i Afghanistan, Isaf, ved udgangen af 2014 giver stafetten videre til en ny mission med fokus på træning og støtte til de afghanske sikkerhedsstyrker.

Offentliggjort Sidst opdateret

Men det vil være rart at have, mener Natos generalsekretær, Anders Fogh Rasmussen.

- Vi arbejder i øjeblikket på basis af et FN-mandat. Vi ville være i stand til at arbejde efter 2014 på basis af en invitation fra den afghanske regering. Det ville være helt i overensstemmelse med folkeretten.

- Men hvis vi derudover kunne få et FN-mandat, ville det efter min mening være godt, siger Fogh på sit månedlige pressemøde i Bruxelles.

Natochefen gentager, at den gradvise overdragelse af ansvaret for sikkerheden i Afghanistan til de afghanske sikkerhedsstyrker forløber helt efter planen. Og han lover, at afghanerne ved udgangen af 2014 vil være "mere erfarne, bedre uddannede og mere effektive".

Fogh afviser samtidig konklusionen i en nylig rapport fra den ansete Bruxelles-baserede tænketank International Crisis Group (ICG), der siger, at Afghanistan er "plaget af splittelse og korruption" og "langt fra er klar til at overtage ansvaret for sikkerheden" i 2015.

ICG advarer i klare vendinger om, at den afghanske regering risikerer at kollapse med fare for en efterfølgende borgerkrig, når Isaf er rejst.

Rapporten kritiserer også den afghanske præsident, Hamid Karzai, for at være mere interesseret i at "forlænge sin egen magt på alle måder end i at sikre det politiske systems troværdighed og stabilitet i landet på længere sigt".

Fogh mener, at tænketanken blandt andet glemmer at tage højde for, at det internationale samfund har lovet fortsat at støtte den afghanske regering.

Men han tager samtidig afstand fra den afghanske regerings trussel mandag om at smide ICG ud af Afghanistan.

- Selv om jeg ikke er enig med ICG, har ICG naturligvis ret til at udtrykke sin holdning. Og ethvert demokrati - også Afghanistan - har gavn af en åben, gennemsigtig og kritisk debat om, hvordan vi kan sikre en bedre regering og servicering af borgerne, siger Fogh.

/ritzau/