Fogh: Våbenaftale er et skridt i den rigtige retning

Aftalen mellem USA og Rusland om afskaffelse af kemiske våben i Syrien er et vigtigt skridt i den rigtige retning.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det siger Natos generalsekretær Anders Fogh Rasmussen i en skriftlig kommentar.

- Jeg hilser aftalen lørdag mellem den amerikanske udenrigsminister John Kerry og den russiske udenrigsminister Sergej Lavrov om afskaffelse af syriske kemiske våben velkommen.

- Det er et vigtigt skridt i retning af målet om at sikre en hurtig, sikker og kontrollerbar fjernelse af Syriens lagre af kemiske våben, siger Anders Fogh Rasmussen.

Han understreger, at det nu er vigtigt, at aftalen fuldt og helt overholdes af Syrien.

- Det internationale samfund har et ansvar for at sikre, at den langvarige norm og praksis mod brugen af kemiske våben fastholdes, og for at holde dem, der overtræder praksis, ansvarlige.

- Aftalen bør give sætte yderligere skub i en politisk løsning for at afslutte de forfærdelige blodsudgydelser i Syrien, siger Anders Fogh Rasmussen.

Udtalelsen kommer efter, at USA's udenrigsminister, John Kerry, og Ruslands udenrigsminister, Sergej Lavrov, efter et tre dage langt møde i Geneve lørdag indgik en aftale om, hvordan Syriens kemiske våben skal fjernes.

Aftalen indbefatter, at Syriens præsident, Bashar al-Assad, i løbet af syv dage afleverer en liste over alle landets kemiske våben, som det internationale samfund hen ad vejen skal have fuld kontrol med.

- Syrien skal inden en uge levere detaljer om sine kemiske våben, og verden forventer nu, at Assad-regimet lever op til de løfter, det har givet, fastslog Kerry.

/ritzau/