G20 går i gang uden argentinsk opbakning til stort initiativ

Argentinas præsident, Javier Milei, taler med sit franske modstykke, Emmanuel Macron, på førstedagen af G20-topmøde i Rio de Janeiro. Foto: Pablo Porciuncula/Ritzau Scanpix

Argentina, som fører en hård sparepolitik i landet, er ikke med i globalt initiativ mod sult.

Offentliggjort Sidst opdateret

Argentina har som eneste land i G20 ikke underskrevet et brasiliansk initiativ om global bekæmpelse sult.

Det oplyser Brasilien, som er værtsland for et topmøde i G20-sammenslutningen, der mandag er åbnet i Rio de Janeiro.

81 lande har underskrevet initiativet mod sult, der mandag er blevet søsat samtidig med topmødets start.

Men ifølge en brasiliansk regeringskilde er Argentinas deltagelse stadig "under forhandling".

I spidsen for Argentina står højreorienterede Javier Milei, der er Trump-støtte og for nylig blev den første statsleder, der mødte Trump, efter at republikaneren sejrede ved valget i USA.

Argentinas beslutning viser, at der er markante politiske forskelle mellem argentinerne og naboerne i Brasilien.

Her har den venstreorienterede præsident, Luiz Inacio Lula da Silva, gjort sig til stor fortaler for den Globale Alliance mod Sult og Fattigdom, som initiativet hedder.

USA's præsident, Joe Biden, ses her under besøg i Amazonas-regnskoven forud for G20-topmøde i Brasilien. Foto: Manuel Balce Ceneta/Ritzau Scanpix

Imens blev Milei sidste år valgt på løfter om bekæmpelse af inflation samt at få de offentlige udgifter ned. Han har ført en hård sparepolitik.

I Argentina er inflationen under Milei faldet til under 200 procent for første gang i over et år. Det er stadig meget højt set i global sammenhæng, men et skridt i den rigtige retning for Argentina.

Forbruget har dog været påvirket i den hårdt ramte økonomi, hvor over halvdelen af landet nu er under fattigdomsgrænsen.

G20 omfatter de vigtigste avancerede økonomier og vækstøkonomier, og både USA, Kina, Tyskland, Rusland og en række andre lande er medlemmer. EU er også repræsenteret.

Da Milei sidste uge besøgte Trump, deltog han i en gallafest i Trumps resort og hjem, Mar-a-Lago i Florida, hvor også Tesla-direktør Elon Musk og skuespilleren Sylvester Stallone var med.

- Verden er et meget bedre sted, og frihedens vinde blæser langt kraftigere, sagde Milei ifølge det amerikanske erhvervsmedie om Trumps sejr.

Den argentinske leder har flere gange kaldt Lula "kommunist" og "korrupt".

Alliancen mod sult har også støtte fra organisationer som EU og Den Afrikanske Union samt finansielle organisationer og ngo'er. I alt er der 147 underskrivere af alliancen.

/ritzau/AFP