Hedegaard: Nu fanger bordet i København

Klima- og energiminister Connie Hedegaard (K) er ikke imponeret over resultatet af FN's sidste forhandlingsmøde forud for klimatopmødet i København om få uger.

Mødet, der fandt sted i Barcelona, fjernede langt fra alle sten på vejen mod København, mener ministeren, der dog også har noteret sig et par lyspunkter.

- Der er stadig langt igen, men på væsentlige områder som teknologioverførsel, klimatilpasning og spørgsmålet om skov i ulandene fik forhandlerne ridset de muligheder op, som en aftale i København skal bygge på. Det var helt i tråd med opfordringen i min åbningstale. Forhandlingsteksten skal opstille nogle reelle valg, så må politikerne vise, at de tør sætte handling bag, siger Connie Hedegaard i en skriftlig kommentar.

Mødet i Barcelona kom temmelig skidt fra start, da de afrikanske lande valgte at udvandre i frustration over manglende imødekommenhed fra de industrialiserede lande. Men klimaministeren opfatter det som en positiv ting, at Afrika har sat foden ned.

- Selvom blokaden bremsede forhandlingerne, så er det glædeligt, at Afrika denne gang talte med én stemme. Det sender et klart signal til ilandene om, at der skal konkrete tal på bordet i København - det gælder på både reduktionsmål og finansiering, siger Connie Hedegaard.

Hun understreger, at der nu ikke er mere tid til "at træde vande", og at landene udmærket godt ved, at næste gang, de mødes, så fanger bordet.

- Næste stop er København. Her har vi den sidste forhandlingsrunde. Om en måned skal verdens ledere vise, at de tør levere en bindende, ambitiøs og global aftale, siger Connie Hedegaard.

/ritzau/

Der er ikke mere tid til at træde vande i de internationale klimaforhandlinger, siger klima- og energiminister Connie Hedegaard (K) efter mødet i Barcelona.

Offentliggjort Sidst opdateret