Hizbollah advarer indbyggere i Israel om at flygte

En mand går ved nogle af de bygninger i de sydlige forstæder til Beirut, der er blevet ramt af israelske luftangreb. Hizbollah, der har kontrol i dette område, advarer nu indbyggere i Israel om straks at forlade en række byer som et muligt varsel om kommende angreb. Foto: -/Ritzau Scanpix

Den iranskstøttede milits i Libanon betegner byer i Israel som "bosættelser", der er legitime mål for angreb.

Offentliggjort Sidst opdateret

Den militante Hizbollah-bevægelse i Libanon advarer indbyggere i en række byer i Israel om omgående at komme væk fra de pågældende områder.

Mindst 24 byer er legitime mål, fordi israelske soldater befinder sig der.

Det meddeler Hizbollah i en video på beskedtjenesten Telegram lørdag aften.

Den militante bevægelse betegner byerne i Israel som "bosættelser".

Gruppen sender en lignende advarsel til enkelte byer i de israelsk besatte Golanhøjder.

Konflikten mellem Hizbollah og Israel er markant optrappet i den seneste måned, efter at Hizbollah i over et år dagligt har skudt raketter fra det sydlige Libanon mod det nordlige Israel.

Det israelske militær sendte i slutningen af september soldater ind på landjorden i det sydlige Libanon, hvor de kæmper mod den iranskstøttede milits.

Desuden har kampfly foretaget en lang række luftangreb mod mål i blandt andet den sydlige del af Libanons hovedstad, Beirut. Det er en af Hizbollahs højborge.

Israel har flere gange advaret indbyggere om straks at forlade de pågældende områder i Libanon forud for disse luftangreb.

Siden Israel indledte sin offensiv mod Hizbollah i slutningen af september, er 2653 mennesker blevet dræbt i Libanon. Det oplyste Libanons sundhedsministerium tidligere lørdag.

/ritzau/Reuters