Hver femte iraker betaler bestikkelse

Hver femte iraker indrømmer at have betalt bestikkelse på offentlige kontorer. Det viser en undersøgelse offentliggjort af landets anti-korruptionskomité (CPI).

I gennemsnit har 21,4 procent af de adspurgte irakere betalt bestikkelse på regeringskontorer, der blandt andet beskæftiger sig med skatter, sundhed, uddannelse og udstedelse af pas, viser undersøgelsen.

I den olierige nordlige provins Kirkuk siger hele 55,88 procent, at de har betalt penge under bordet til embedsmænd.

I den urolige Diyala-provins erkender 41,23 procent at have betalt bestikkelse, mens tallet kun er tre procent i den centrale provins Wasit.

Komitéen har interviewet knap 5000 mennesker i 12 af Iraks 18 provinser. Undersøgelsen dækker blandt andet ikke Bagdad samt de tre provinser, der udgør den autonome nordlige Kurdistan-region.

I de fleste sager har irakerne selv tilbudt at betale bestikkelse, mens andre har betalt penge under bordet, fordi det blev krævet af dem for at fremskynde en service, fjerne hindringer eller fuldføre en ulovlig anmodning.

Watchdog Transparency International betegner Irak som det næstmest korrupte land i verden på linje med Myanmar efter Somalia.

/ritzau/AFP

Der ryger mange penge under bordet, når irakerne opsøger offentlige regeringskontorer i Iraks provinser.

Offentliggjort Sidst opdateret