Iran: Trump ser spøgelser i gavnlig atomaftale

Præsident Hassan Rouhani mener fortsat, at aftale om Irans atomprogram er en fordel for alle parter, også selv om USA's nye præsident har kaldt den en fejl. Foto: AP/Uncredited

Donald Trump har kaldt atomaftale med Iran for en fejl, men det er en forkert indstilling, lyder det fra Iran.

Offentliggjort Sidst opdateret

Den amerikanske præsident, Donald Trump, tager fejl, når han kalder atomaftalen med Iran for en historisk dårlig aftale. Det mener Irans præsident, Hassan Rouhani.

- Det er en win-win-aftale. Den kommer alle til gavn, siger Rouhani.

- Den nye præsident i USA læser aftaleteksten, men kan ikke acceptere den. Han siger, at det er den værste aftale nogensinde, lyder det fra Rouhani i en tv-tale ifølge Reuters.

Frem mod præsidentvalget i USA i november kritiserede Donald Trump flere gange atomaftalen med Iran. Han har dog også sagt, at han ikke nødvendigvis ville "rive den over".

Siden sin valgsejr har Trump også været mere henholdende med udtalelser om Iran og undgået at udtale sig offentligt om den internationale aftale med Iran.

Atomaftalen mellem Iran og de fem stormagter i FN's Sikkerhedsråd samt Tyskland blev indgået i juli 2015.

Den sikrer, at der er international kontrol med atomprogrammet, sådan at Iran ikke udvikler atomvåben. Til gengæld skal sanktioner mod Iran lettes.

Ifølge præsident Rouhani er aftalen samtidig et udtryk for, hvordan der kan skabes tryghed via diplomati.

- Atomforhandlingerne kan fremadrettet ses som et eksempel for andre forhandlinger, der vil medføre stabilitet og sikkerhed i regionen, siger han.

Udmeldingen fra Rouhani kommer, godt en uge inden Trump skal mødes med Israels premierminister, Benjamin Netanyahu, i Washington.

Israel har i skarpe vendinger kritiseret atomaftalen, og den vil angiveligt være på dagsordenen ved de to lederes møde 15. februar.

- At stoppe truslen fra Iran og først og fremmest stoppe den trussel, der blev glemt, da den dårlige aftale blev underskrevet med Iran, er fortsat det vigtigste mål for staten Israel, sagde Netanyahu i januar inden en telefonsamtale med Trump.