Iranske politikere vil forbyde hunde

"Menneskets bedste ven" er ikke alle iraneres ven.

39 af Irans parlaments 290 medlemmer har fremsat et lovforslag, som forbyder hunde i lejligheder og i det offentlige rum, fortæller iranske medier.

Hunde regnes af muslimer for at være urene, men i de senere år er der begyndt at dukke hunde op i de mere velstående kvarterer af Irans hovedstad, Teheran.

Her ses hundeejere lufte deres kæledyr på gader og i parker. Der er ikke officielle tal på hvor mange hunde, der holdes som kæledyr, men det er næppe flere end et par tusinde.

- At gå med farlige, usunde og urene dyr som hunde offentlige steder er forbudt, hedder det i forslaget.

Straffen for at bryde loven skal takseres med bøder og konfiskation af kæledyret.

Det hedder videre, at "det er forbudt at holde sådanne dyr i en lejlighed".

En politivedtægt forbyder i forvejen hunde i biler, ligesom det er forbudt at gå tur med hunde i det offentlige rum.

Men politiet håndhæver stort set ikke vedtægten.

/ritzau/AFP

En gruppe medlemmer af Irans parlament fremsætter forbud mod hunde på offentlige steder.

Offentliggjort Sidst opdateret