Island vil næppe byde mand bag spion-læk velkommen

En 29-årig amerikaner, der står bag et historisk læk af et overvågningsprogram hos de amerikanske myndigheder, skal ikke forvente, at han kan få asyl i Island. Det vurderer en lokal ekspert.

Offentliggjort Sidst opdateret

Edward Snowden har afsløret et tophemmeligt overvågningsprogram af amerikanske statsborgere hos efterretningsorganisation National Security Agency (NSA), og han har sagt, at han håber at finde beskyttelse i Island.

Østaten med 320.000 indbyggere har tidligere været hjem for flygtninge, der har haft problemer med de amerikanske myndigheder. Men det bliver næppe tilfældet denne gang, vurderer Stefania Oskarsdottir, som er lektor i politologi på Islands Universitet.

- Jeg vil blive meget overrasket, hvis regeringen ønske at kaste sig ud i en international konflikt med USA. Og det er temmelig svært at opnå asyl her, siger Stefania Oskarsdottir.

- Jeg tror, at udsagnet fra denne fyr er baseret på noget, han forestiller sig eller håber snarere end på aktuelle fakta.

Snowden, der har indgående kendskab til de amerikanske efterretningstjenestes metoder, har indtil videre taget flugten til Hongkong, hvor han gemmer sig på et hotelværelse.

Islands nye regering med premierminister Sigmundur David Gunnlaugsson i spidsen menes at have tættere forbindelser til USA, end tidligere regeringer i landet har haft.

Snowden har som amerikansk statsborger ikke brug for et visum for at rejse ind i landet. Og han er fri til at opholde sig i Island, mens en eventuel ansøgning om asyl bliver behandlet.

Island har tidligere taget imod folk, der har haft problemer i deres hjemland, blandt dem skakmesteren Bobby Fischer, som fik statsborgerskab i Island i 2005, hvor han boede til sin død i 2008.

Søndag kom der navn og ansigt på manden bag de opsigtvækkende afsløringer, da den britiske avis Guardian - på opfordring fra Snowden - lod sin kilde træde ud af skyggen.

Snowden er også hovedkilden bag de artikler, som The Washington Post bragte i sidste uge om samme emne.

Det er således hans skyld, at The Guardian og andre aviser de sidste fem dage har kunne bringe en række afsløringer af, hvordan USA overvåger teletrafik og aktivitet på serverne til selskaber som Google, Facebook, Skype, Apple og Microsoft.

- Jeg har ingen intention om at skjule, hvem jeg er, fordi jeg ved, at jeg ikke har gjort noget forkert, siger Edward Snowden i et videointerview til The Guardian bragt på avisens hjemmeside.

Den 29-årige forlod for tre uger siden sit job og rejste via Japan til Hongkong, hvor to journalister fra The Guardian har interviewet ham flere gange.

Snowden siger ifølge avisen, at han ikke forventer at se sit hjemland igen.

/ritzau/Reuters