Mindst fem dræbt da tog og bus stødte sammen i Slovakiet

Røg stiger op fra en brand i den forreste del af det tog, der torsdag kolliderede med en bus ved en jernbaneskæring i det sydlige Slovakiet. Mindst fem er døde. Foto: Katarina Molnarova Perlacosmetic/Ritzau Scanpix

Over 100 passagerer var om bord på et tog fra Prag til Budapest, da det i Slovakiet stødte sammen med en bus.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fem mennesker har mistet livet og mindst fem andre er kvæstet, efter at et passagertog og en bus torsdag er stødt sammen i Slovakiet.

Det oplyser en slovakisk redningstjeneste ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Oprindeligt havde redningstjenesten meldt om fire døde.

- Fire personer fik skader, der var uforenelige med livet, og yderligere fem personer blev kvæstet, lød det ifølge nyhedsbureauet AFP i et opslag på tjenestens Facebook-side.

Toget og bussen kolliderede ved en jernbaneoverskæring i den sydlige del af Slovakiet.

Ifølge tv-stationen Sky News skete det dødelige sammenstød i byen Nove Zamky. Byen ligger lidt over 100 kilometer øst for Slovakiets hovedstad, Bratislava.

Der var over 100 passagerer om bord på toget, der var på vej fra Tjekkiets hovedstad, Prag, til Ungarns hovedstad, Budapest. Det oplyser det slovakiske jernbaneselskab ZSSK ifølge Sky News.

En videooptagelse viser, at togets motor er brudt i brand.

En talskvinde for ZSSK siger til AFP, at togføreren er "blevet forbrændt, fordi lokomotivet brød i brand".

Hun tilføjer, at kollisionen skete ved en overgang, der var beskyttet med både bomme og lyssignaler.

Ulykken skete kort efter klokken 17.

Slovakiets indenrigsminister, Matus Sutai Estok, var tidligt torsdag aften på vej til stedet, oplyser politiet ifølge Sky News.

/ritzau/