Norsk coronapas åbner op for koncerter og fodboldkampe

Sundhedsminister Bent Høie siger mandag, at det coronapas, som regeringen præsenterede i sidste uge, nu vil åbne døre til koncerter, festivaler og fodboldkampe, når Norge går ind i trin 3 i genåbningen. Foto: Gorm Kallestad/Ritzau Scanpix

Med coronapas kan vi nu gå til store koncerter, fodboldkampe og på festival, siger Norges sundhedsminister.

Offentliggjort Sidst opdateret

Norge åbner mandag for større arrangementer som koncerter og fodboldkampe med 1000 personer indendørs og 2000 udendørs.

Det vil være muligt med brug af det coronapas, som den norske regering introducerede i sidste uge, siger sundhedsminister Bent Høie på et pressemøde mandag.

Under pandemien har mange måttet nøjes med at møde sine nærmeste, gå ture og nyde naturen. Men det ændrer sig nu, siger Høie.

- Nu kommer den tid, hvor vi kan have det sjovt på andre måder igen. Vi kan snart gå til store koncerter, fodboldkampe og på festival. Det ved jeg, at mange har glædet sig til, siger han.

Hvis der er tale om et arrangement med faste siddepladser, kan antallet af deltagere udvides til 2500 indendørs og op til 5000 udendørs.

Også sejlture med krydstogtskibe langs den norske kyst er der igen åbnet for. Her er reglerne dog skærpede for at undgå en situation som sidste år, hvor mange blev smittet på et af de skibe, der sejler langs Norges fjorde.

- Erfaringerne fra sidste sommer tilsiger, at vi må være forsigtige, fordi udbrud på et skib kan være vanskelige at håndtere, siger Bent Høie.

Coronapasset, der indføres i Norge, er grønt, hvis man enten er vaccineret, har haft coronavirus de seneste seks måneder eller har taget en negativ test inden for de seneste 24 timer, skriver vg.no.

Enkelte kommuner i Norge er undtaget brugen af coronapas, fordi der stadig er for høj smitte, siger Høie på mandagens pressemøde.

Selv om der nu åbnes mere op, gælder det især indenlands og ved norske statsborgeres rejser til det øvrige Europa. Norge fraråder dog fortsat alle rejser til andre lande, som ikke er strengt nødvendige. Det gælder til 1. juli.

Hvis man kommer som rejsende til Norge, skal man som hovedregel i karantæne ved indrejse. Dog er enkelte lande med lav smitte undtaget.