Nybagt mor og baby dræbt af bombe i Irak

En 35-årig irakisk kvinde nåede kun at tilbringe få timer med sin nyfødte datter, før de begge blev dræbt af en bilbombe, der eksploderede uden for et hospital i det nordlige Irak.

- Hun fødte i morges og var på vej hjem fra hospitalet, fortæller Adel Zinalabedine, som er politichef i Kirkuk.

- 33 andre blev såret, heriblandt en politichef og tre andre politifolk, tilføjer han.

Den nyfødte pige, som blot var få timer gammel, blev livsfarligt kvæstet af bomben og døde kort efter af sine skader.

Den kraftige eksplosion medførte også betydelige skader på hospitalet og flere nærliggende bygninger, oplyser borgmesteren i Kirkuk, Salam Zanganeh.

Den olierige, multietniske og multireligiøse provins Kirkuk er stærkt plaget af voldelige uroligheder.

I fredags sårede en bilbombe 20 mennesker, da den eksploderede i et af byens kurdiske kvarterer.

Volden i Irak er ellers faldet drastisk siden 2006 og 2007, men bombeangreb og bortførelser er stadig udbredte.

/ritzau/AFP

En bilbombe har dræbt en mor og hendes nyfødte datter uden for et hospital i den nordlige del af Irak.

Offentliggjort Sidst opdateret