Obamas bøn til donorer: Betal for min hyldestfest

Det er en dyr omgang at blive taget i ed som præsident i USA. Derfor appellerer Barack Obama til virksomheder om at bidrage økonomisk til festlighederne i januar, skriver New York Times.

Offentliggjort Sidst opdateret

Præsidentens fundraiser-stab tilbyder donorer, der skyder én million dollar (godt 5,7 millioner kroner) i indsættelsen, "eksklusiv adgang" til en masse indsættelsesaktiviteter blandt andet en børnekoncert, middag på et museum og fire billetter til den officielle indsættelsesfest.

Hvis man som enkeltperson har lyst til at bidrage med en kvart million dollar, kan man nyde de samme privilegier.

Et dokument fra Obamas fundraiser-stab, som New York Times har fået tilsendt, beskriver, hvordan donorerne bliver delt op i fire grupper - alt efter hvor meget de vælger at betale.

Det er dog stadig skatteyderne, der kommer til at betale selve indsættelsesceremonien på Capitol Hill, mens præsidenten har brug for hjælp til blandt andet at betale for en indsættelsesparade, baller og koncerter.

Da Obama blev taget i ed i 2009, nægtede han at modtage donationer fra virksomheder, og han skabte et loft for individuelle donationer på 50.000 dollar. Derfor bliver han beskyldt for at fravige sine principper.

John Wonderlich, direktør hos Sunlight Foundation, der taler for politisk åbenhed, skriver på sin blog, at Obama med beslutningen "prioriterer en overdådig fest over integritet", og at Obama har "vendt sig bort fra en principiel tilgang til penge i politik."

I 2009 lykkedes det Obama at skrabe 53 millioner dollar (godt 300 millioner kroner) sammen, skriver New York Times.

Januars festivitas bliver mindre end dengang, hvor flere end 1,8 millioner mennesker drog til Washington for at fejre landets nye præsident. Blandt andet bliver antallet af baller skåret ned: I 2009 deltog Obama-parret i 10 baller. I år forventes de at nøjes med tre.

Hele den festlige lejlighed ventes at koste omkring en milliard kroner.

/ritzau/