Over 40 meldes dræbt ved kampe i Sydsudan

Flere end 40 mennesker er blevet dræbt under sammenstød mellem regeringssoldater og militsfolk i Øvre Nil-delstaten i det sydlige Sudan. Det oplyser Philip Auger, en talsmand for hæren, mandag.

Militsfolkene angreb soldater fra SPLA-hæren søndag, da de befandt sig på en markedsplads i byen Owach. Her blev en soldat dræbt og en anden såret, siger Aguer.

- Efter denne episode, angreb SPLA militsfolkenes lejr. I den forbindelse blev 37 militsfolk og syv SPLA-soldater dræbt, forklarer SPLA-talsmanden.

Kilde i delstatshovedstaden, Malakal, bekræfter, at der har været kampe i Owach, men bestrider de dødstal, der er fremsat af Aguer.

- Det er ikke så højt som 40. Jeg tror, at 13-15 mennesker er blevet dræbt alt i alt, siger Susan Oyach, en embedsmand på guvernørkontoret i Øvre Nil-delstaten.

/ritzau/AFP

Hæren i det sydlige Sudan siger, at mindst 40 er blevet dræbt under kampe i weekenden.

Offentliggjort Sidst opdateret