OVERBLIK: Valget af von der Leyen deler danske EU-politikere

SF jubler over genvalg til von der Leyen, mens DF kritiserer hende for at tage magt fra medlemslandene.

Offentliggjort Sidst opdateret

De fleste af de 15 danske medlemmer af EU-Parlamentet støtter op om Ursula von der Leyen. Men langt fra alle.

Her er et overblik over de danske reaktioner på valget af den 65-årige tyske toppolitiker til en ny periode i spidsen for EU-Kommissionen:

* SF's Kira Marie Peter-Hansen stemte ja:

- Vi i SF og De Grønne har sørget for, at von der Leyen ikke slækker på sine klimaambitioner. Det er en stor sejr og et kæmpe grønt aftryk på EU-Kommissionens politiske program, og det er grunden til, vi har støttet hende i dag. Hun har tydeligvis lyttet til os, og hun har rykket sig.

* Dansk Folkepartis Anders Vistisen stemte nej:

- Von der Leyen har en føderalistisk dagsorden, der tager selvbestemmelse fra vores lande. Hun ønsker en militærunion og taler om, at Europol skal være en egentlig politimyndighed.

- Samtidig er hun under kriminel efterforskning og har netop tabt en retssag mod parlamentet. Hun har hverken de personlige eller politiske egenskaber til at lede EU.

* Moderaternes Stine Bosse stemte ja:

- Jeg er bestemt ikke enig med Ursula von der Leyen i alt, men hun er det stabile i en meget ustabil verden, og hun er det sikreste kort, vi har. Hun har nu fem års erfaring, og hun har stået intet mindre end to store kriser igennem, hvor den ene stadig desværre er højaktuel.

- For mig har det været vigtigt, at von der Leyen over de næste fem år vil kigge mod det flertal, der er på midten, så vi kan fortsætte med at gå fra klimamål til klimahandling, så vi kan styrke det europæiske forsvar, og så vi kan gøre Europa et meget bedre sted at drive virksomhed i.

* Enhedslistens Per Clausen stemte nej:

- Jeg synes, det er den forkerte beslutning, der blev taget i dag. Det er på mange punkter et knæfald for højrefløjen og et svigt af både klimaet, miljøet, dyrene og alle de europæere der har det økonomisk svært.

- Ærlig talt forstår jeg ikke de af mine danske kollegaer, der under kampagnen lovede handling på klima, miljø eller dyrevelfærd, men som alligevel stemte for Von der Leyen. Jeg synes, hun gjorde det klart, at det eneste, vi kan være sikre på, er flotte ord - ikke reel handling.

/ritzau/