Radioaktive udslip fra japansk kraftværker

Japanske myndigheder advarer om muligt radioaktivt udslip fra to atomkraftværker, der blev skadet ved det voldsomme jordskælv. Titusinder af beboere i området omkring værkerne er evakueret.

Elektricitetsselskabet i Tokyo oplyser, at det er gået i gang med at forberede procedurer, der skal lette presset i to at dets atomkraftværker i Fukushima omkring 240 kilometer nord for Tokyo.

Det kan give noget forøget stråling, men ifølge professor Naoto Sekimura fra Tokyos universitet, er en større radioaktiv katastrofe usandsynlig.

- Et Tjernobyl er ikke muligt i en letvandsreaktor. Tab af kølevand betyder, at temperaturen stiger, men det stopper også kernereaktionen.

- I værste fald vil det betyde lidt radioaktivt udslip og skade på udstyr, men der vil ikke ske en eksplosion. Hvis udluftningen bliver gjort forsigtigt, vil der være lidt udslip, men ikke ud over en tre kilometer radius, siger professoren.

Ifølge nyhedsbureauet Kyodo er myndighederne gået i gang med at evakuere omkring 20.000 mennesker i området omkring Daini-værket. Tidligere er beboere i en radius på 10 kilometer omkring Daiichi-værket blevet evakueret.

Talsmand for regeringen, Yukio Edano, forklarer, at et eventuelt udslip vil være lille.

- Det er muligt at radioaktivt materiale fra reaktoren kan lække, men mængden ventes af være lille, og det blæser ud over havet, siger han.

Det japanske nyhedsbureau Jiji oplyser, at radioaktiviteten omkring Daiichi-værket er målt til otte gange normalen.

I et kontrolrum inde i selve værket er radioaktiviteten 1000 gange højere end normalt, oplyser nyhedsbureauet Kyodo. Ifølge en talsmand for handelsministeriet, er det ikke alvorligt nok til at evakuere de ansatte på værket.

/ritzau/Reuters

Japan siger, at radioaktiviteten er otte gange højere end normalt omkring atomkraftværk og evakuerer folk.

Offentliggjort Sidst opdateret