Risiko ved skovbrand i atomskov er lav

Frygten for atomforurening fra de russiske skovbrande, der har brændt radioaktivt forurenet skov, er overdrevet.

Det vurderer Jim Smith, som regnes for ekspert i Tjernobyl-katastrofen fra 1986, og som er miljøekspert ved University of Portsmouth i Storbritannien.

- Af hele radioaktiviteten i området vil meget mindre end én procent blive frigivet, siger han.

Skovbrandene har blandt andet brændt skov af, som blev radioaktivt forurenet i forbindelse med ulykken på atomkraftværket i Tjernobyl. Men selv de brandfolk, der har bekæmpet flammerne i området, har næppe været i fare for radioaktiv bestråling.

I de næsten 25 år, der er gået siden Tjernobyl-ulykken i Ukraine den 26. april 1986, er den radioaktive forurening i området mindsket betydeligt.

- Det meste radioaktivet er i jorden, og det påvirkes ikke af brandene. Kun en lille del af forureningen er i vegetationen, siger Smith, der tilføjer, at kun en lille del af radioaktiviteten i vegetationen frigives.

De russiske skovmyndigheder sagde onsdag, at der var registreret brande i 39 kvadratkilometer med radioaktivt forurenet skov, blandt andet i Brijansk-provinsen, som grænser op til Ukraine.

/ritzau/Reuters

De russiske skovbrande har blandt andet brændt atomforurenet skov af, men risikoen for radioaktiv forurening er lille, vurderer eksperter.

Offentliggjort Sidst opdateret