Senatet i USA tager fat på klimalov

Senatet følger i sporet på Repræsentanternes Hus og indleder bestræbelserne på at udforme en klimalov i USA. Obama håber på resultat inden topmødet i København.

Efter at Repræsentanternes Hus har vedtaget en klimalov, begyndte Senatet tirsdag arbejdet med at udforme en tilsvarende lov, der skal være med til at bremse den globale opvarmning og styrke vedvarende energi i USA.
Fire ledende embedsmænd på energiområdet fra præsident Barack Obamas regering satte gang i Senatets debat med vidneudsagn i Senatets miljøudvalg.
Netop miljøudvalget bliver omdrejningspunkt for Senatets klimalov.
- Vi står over for en hidtil uset trussel mod selveste vores levevis fra klimaændringer. Regeringen og Kongressen bør arbejde sammen om at anspore en revolution i rene energiteknologier, sagde energiminister Steven Chu i sit vidnesbyrd.
Klimaloven blev vedtaget med et beskedent flertal - 219-212 - i Repræsentanternes Hus for halvanden uge siden. En vedtagelse bliver formentlig endnu sværere i Senatet, selv om Obamas demokratiske partifæller og deres allierede nu råder over et såkaldt superflertal på 60 sæder ud af de 100 i dette kammer i Kongressen.
De fleste republikanere, men også en række demokrater fra amerikanske delstater med landbrug og kulproduktion er skeptiske over for en klimalov, der lægger et låg på USA's udslip af CO2 og måske fører til højere priser på energi.


Præsident Obama håber, at USA har en samlet klimalov klar inden klimatopmødet i København i december.

/ritzau/dpa




Offentliggjort Sidst opdateret