Steve Jobs sender Apple på aktienedtur

Elektronikkoncernen Apples topchef, Steve Jobs, tager på en ny sygeorlov. Det sker to et halvt år efter, at han holdt seks måneders orlov efter en levertransplantation, og det har fået Apples aktier til at falde med 8,3 procent på børsen i Frankfurt.

Jobs siger, at Apples administrerende chef Tom Cook får ansvaret for den daglige drift, men at han vil fortsætte som koncernchef og med at skulle træffe de væsentlige strategiske beslutninger.

- På min anmodning har bestyrelsen givet mig sygeorlov, så jeg kan koncentrere mig om mit helbred. Jeg elsker Apple og håber snart at være tilbage, skriver den 55-årige Jobs i en e-mail til sine medarbejdere.

Beskeden er offentliggjort i et nyhedsbrev.

Ved lukketid var Apples aktier faldet 8,3 procent på børsen i Frankfurt, mens børsen i USA mandag holder lukket, fordi det er helligdag.

/ritzau/Reuters

En ny sygemelding fra Apples grundlægger Steve Jobs får koncernens aktier til at falde med 8,3 procent.

Offentliggjort Sidst opdateret