Stor fremgang for amerikansk våbeneksport

Krise, hvilken krise, spørger de amerikanske våbenproducenter. Trods økonomisk sammenbrud oplevede USA sidste år stor fremgang i internationale våbenhandler og sidder på to tredjedele af det globale marked.

Det fremgår af en undersøgelse fra den amerikanske kongres.

USA solgte i 2008 våben for 37,8 milliarder dollar mod 25,4 milliarder dollar i 2007.

Det giver USA en andel på verdensmarkedet på 68,4 procent.

Nummer to på listen er Italien med ordrer for 3,7 milliarder dollar fulgt af Rusland med 3,5 milliarder dollar. Det var et brat fald for den russiske våbeneksport, der i 2007 var på 10,8 milliarder dollar.

Men det globale våbenmarked faldt 7,6 procent fra 2007 til 2008 til 55,2 milliarder dollar.

/ritzau/

USA sidder på to tredjedele af det internationale våbenmarked.

Offentliggjort Sidst opdateret