Sydkorea bisætter ofre for skibseksplosion

I Sydkorea blev der torsdag flaget på halv mast, mens sirener hylede og sørgende familier græd over de 46 søfolk, som er dræbt ved en eksplosion på et krigsskib. En udåd som Nordkorea mistænkes for at stå bag.

Flådechefen, admiral Kim Sung-Chan, lovede at finde de ansvarlige, da han talte ved en stor begravelseshøjtidelighed. 2800 mennesker var forsamlet med præsident Lee Myung-Bak i spidsen.

- Vi vil aldrig tilgive dem, der påførte os denne store smerte. Vi vil opspore dem til sidst, og vi vil på alle måder lade dem betale for det, sagde admiralen.

Sydkorea har ikke åbent anklaget Nordkorea for at stå bag eksplosionen den 27. marts, som sønderrev korvetten i farvandet mellem de to stater.

Forsvarsministeriet siger, at en kraftig torpedo var den sandsynlige årsag til, at skibet sank. Nordkorea nægter ethvert kendskab til sænkningen.

Nord- og Sydkorea udkæmpede en krig fra 1950 til 1953. I de mellemliggende år har en våbenhvile været i kraft, men der er aldrig indgået en fredsafslutning.

/ritzau/AFP

Nordkorea mistænkes for at have sænket sydkoreansk krigsskib, og flådechef lover ved begravelseshøjtidelighed, at de skyldige skal betale for deres udåd.

Offentliggjort Sidst opdateret