Sydkorea: Nord må betale prisen for angreb

Sydkoreas præsident, Lee Myung-bak, lægger i skarpe vendinger afstand til det nordkoreanske granatangreb på en sydkoreansk ø.

I præsidentens første udmelding siden angrebet, der for seks dage siden kostede fire sydkoreanere livet, lover han gengældelse for Nordkoreas "inhumane" handling.

- Jeg vil sikre mig, at Nord betaler prisen for enhver provokation, siger Lee Myung-bak i en tale.

Kina er gået ind i krisen ved at opfordre de stridende parter til at finde en løsning ad diplomatiske kanaler. Uden konkret at forholde sig til kinesernes opfordring slår præsidenten imidlertid fast, at "mere tolerance og tilbageholdenhed blot vil føre til større provokationer" fra Nordkoreas side.

Lee Myung-bak er for tiden under pres i hjemlandet, hvor flere efterspørger en hårdere linje over for Nordkorea efter angrebet. Sydkoreanerne reagerede umiddelbart på Nordkoreas offensiv ved at sende granater mod nord.

Ikke desto mindre har Sydkoreas forsvarsminister efterfølgende måttet trække sig på baggrund af den hårde kritik mod regeringen.

/ritzau/AFP

Den sydkoreanske præsident vil sikre sig, at Nordkorea kommer til "at betale prisen" for granatangreb.

Offentliggjort Sidst opdateret