Sydkorea rækker hånden frem mod Nordkorea

Sydkorea håber at kunne forbedre det anstrengte forhold til Nordkorea efter indsættelsen af den nye leder Kim Jong-un. Det siger Sydkoreas præsident Lee Myung-Bak og understreger samtidig, at enhver provokation fra nabolandet vil blive gengældt.

- Vores største mål er fred og stabilitet på den koreanske halvø. Vi lader mulighedens vindue stå åbent, siger præsidenten mandag i en nytårsudtalelse.

- Såfremt Nordkorea oprigtigt ønsker det, står døren åben for en ny æra, fortsætter han.

Siden Nordkoreas leder Kim Jong-il døde den 17. december og blev afløst af sin søn Kim Jong-un, har Nordkorea i hårde vendinger kritiseret den sydkoreanske præsident. Fredag før nytår fortsatte fornærmelserne.

En meddelelse fra styret i Nordkorea gav ikke meget håb om en bedring af forholdet mellem de to lande.

- Med stolthed erklærer vi, at tåbelige politikere i verden, heriblandt Sydkoreas marionetdukker, ikke skal forvente nogen ændringer fra os, lød det fra den nationale forsvarskommission i en erklæring.

Nordkorea vil for altid "afvise at samarbejde med Lee Myung-Bak og hans folk", lød det videre. Den nationale forsvarskommission, som var ledet af Kim Jong-il, er landets øverste beslutningsorgan.

Trods udtalelsernes uforsonlige karakter håber Lee Myung-Bak på bedre tider. Han forventer "store ændringer" efter bortgangen af Kim Jong-il og ser mulighed for, at 2012 vil markere et vendepunkt landene imellem, ifølge mandagens tale.

Kim Jong-il døde ifølge de officielle beretninger under en togrejse lørdag den 17. december, men dødsfaldet blev holdt hemmeligt frem til mandagen efter. I 2008 blev Kim Jong-il, som også blev kaldt "Den Kære Leder", ramt af en blodprop.

/ritzau/AFP

Sydkoreas præsident ser mulighed for at forbedre forholdet til det kommunistiske Nordkorea.

Offentliggjort Sidst opdateret