Sydkoreansk klatrer uden fingre savnes efter historisk tur

Sydkoreanske Kim Hong-bin (nummer to fra højre) blev søndag den første handicappede til at bestige verdens 14 højeste bjerge. Han savnes nu efter et fald på nedstigningen (Arkivfoto). Foto: Karrar Haidri/Alpine Club Of Pak/Reuters

Kim Hong-bin blev søndag den første handicappede til at bestige de 14 højeste bjerge. Nu frygtes han omkommet.

Offentliggjort Sidst opdateret

En 57-årig sydkoreansk klatrer, der ikke har nogen fingre, frygtes omkommet kort efter en historisk bjergbestigning i Pakistan.

Det oplyser bjergbestigningsorganisationen Alpine Club of Pakistan.

Kim Hong-bin besteg søndag verdens 12. højeste bjerg, Broad Peak, der ligger i Pakistan. Han blev dermed den første handicappede nogensinde til at have besteget verdens 14 højeste bjerge.

Det er de 14 bjerge i verden, der som de eneste er over 8000 meter høje.

Kim Hong-bin nåede toppen af Broad Peak søndag, men løb ind i dårligt vejr på nedstigningen og faldt ned i en gletsjerspalte.

- Resten af vores gruppe ledte efter ham, men de kunne ikke blive deroppe, og de blev nødt til at fortsætte turen ned, lyder det fra Karrar Haidri, der står i spidsen for den pakistanske Alpine Club.

- En eftersøgningsoperation er ved at blive søsat, og når vejret tillader det, vil helikoptere også deltage, siger Karrar Haidri.

Kim Hong-bin mistede alle sine fingre i 1991 på grund af forfrysninger i forbindelse med en bestigning af bjerget Mount Denali i Alaska.

Han kastede sig herefter over alpint skiløb. I 2002 repræsenterede han Sydkorea ved de paralympiske lege i Salt Lake City.

Den sydkoreanske præsident, Moon Jae-in, skriver i et tweet, at han fastholder håbet om, at man finder Kim Hong-bin i live.

Præsidentens tweet kommer, dagen efter at han lykønskede den 57-årige klatrer med at nå de 14 højeste toppe som den første handicappede.

Kim Hong-bin nåede toppen af verdens højeste bjerg, Mount Everest, i 2007.