Syrien afviser nye udspil fra arabisk liga

De arabiske Golfstater trak tirsdag deres observatører hjem fra Syrien, efter at styret i Damaskus har afvist en fredsplan fra Den Arabiske Liga, som indebærer, at præsident Bashar al-Assad opgiver magten.

Samtidig opfordrer ligaen til, at FN hjælper med at få stoppet blodsudgydelserne i landet.

Ligaen oplyser, at 55 observatører trækkes hjem, mens 110 andre observatører bliver i Syrien, hvis landets myndigheder samarbejder. Ligaen venter stadig på et formelt syrisk svar.

Den syriske udenrigsminister, Walid al-Mualem, beskylder ligaen for at stå bag en sammensværgelse, som skal føre til en udenlandsk indblanding.

- Den Arabiske Liga har opgivet at spille den rolle, som den burde. Nu kan den tage til FN i New York eller til månen. Så længe vi ikke skal betale for deres billet, så angår det ikke os, siger al-Mualem.

Saudi-Arabiens ambassadør i Storbritannien, prins Mohammad Bin Nawaf, siger, at hans land støtter bestræbelserne på at få FN til at stå bag Den Arabiske Ligas fredsinitiativ.

- Vi håber ikke, at det kommer til en militær intervention. Det sidste vi ønsker, er en ustabil region. Vi håber, at Syrien vil rette sig efter det arabiske initiativ.

Syriske regeringsstyrker angreb tirsdag byen Hama med tungt granatartilleri.

- Kampvognene har belejret alle veje ind i byen, og alle kommunikationslinjer er afbrudt, siger Abu Abdullah, medlem af De Lokale Koordinationskomité, der er med til at organisere modstanden mod Bashar al-Assad.

Også i den nordlige Idlib-provins skød sikkerhedsstyrker med skarpt for at sprede omkring 10.000 personer, der deltog i et begravelsesoptog for en demonstrant, der blev dræbt mandag, siger gruppen Syrian Observatory for Human Rights.

/ritzau/AFP

Syriens udenrigsminister: Arabisk Liga kan tage til FN eller til månen. Det angår ikke os.

Offentliggjort Sidst opdateret