To dræbt af bilbombe ved Natobase i Afghanistan

En selvmordsbombe i en bil er eksploderet ved en af Natos militære luftbaser i den sydlige del af Afghanistan.

Offentliggjort Sidst opdateret

- Selvmordsterroristen sprængte sin bil i luften, da en militærkonvoj var på vej ind på basen, siger Abdul Razeq, politichef i Kandahar-provinsen.

To civile mistede livet i angrebet, og mindst 15 blev såret, heraf fire udenlandske soldater, oplyser han.

Eksplosionen fandt sted blot få timer efter, at USA's forsvarsminister, Leon Panetta, havde forladt basen.

Der er dog intet, der tyder på, at angrebet havde forbindelse til Panettas besøg, siger en amerikansk talsmand.

- Jeg kan bekræfte, at militante oprørere detonerede en sprængladning i et køretøj i nærheden af luftbasen i Kandahar, siger talsmanden.

- Men angrebet fandt sted, efter at ministeren var rejst tilbage til Kabul, tilføjer han.

Taliban har taget skylden for angrebet i en sms sendt til nyhedsbureauet AFP.

Panetta skulle senere torsdag holde en pressekonference med Afghanistans præsident, Hamid Karzai.

/ritzau/AFP