To dræbt og en kvæstet ved helikopterstyrt

To civile omkommet, da en helikopter styrtede ned i Afghanistans urohærgede Helmand provins. Ingen danskere er involveret.

To personer blev dræbt og en kvæstet, da en civil helikopter styrtede ned i den sydligt beliggende Helmandprovins i Afghanistan. De ombordværende var entreprenører, der arbejder for de udenlandske militærfolk i landet, oplyser en talsmand for de Natoledede styrker.
Det stod ikke umiddelbart klart, hvad der var årsagen til helikopterstyrtet i Sangindistriktet i den sydligt beliggende Helmandprovins, hvor amerikanske marineinfanterister sammen med britiske og afghanske styrker i de seneste uger har gennemført en massiv offensiv mod Talibans højborge i området.
- Vi kan bekræfte, at en civil helikopter er styrtet ned i Sangindistriktet, sagde talsmanden for den Natoledede ISAF-styrke.
Han tilføjede, at der var to dræbte og en kvæstet, men de tal kunne ændre sig. De ombordværende i helikopteren var civile entreprenører.
En talsmand for de britiske styrker i Helmand, der er en del af Natostyrken, bekræftede også styrtet, men han var ikke i stand til at give nærmere oplysninger.
- Vi er vidende om, at en ikkebritisk helikopter er styrtet ned i Helmandprovinsen, siger oberstløjtnant Nick Richardson telefonisk fra Afghanistan til nyhedsbureauet Reuters.


Sangens distriktschef Fazlul Haq sagde, at han så ild fra helikopteren, inden den styrtede ned.
- Den var omspændt af flammer, og så styrtede den, siger han til Reuters.
Danmark har omkring 750 soldater udkommanderet i Helmand-provinsen, men Hærens Operative Kommando understreger over for Ritzau, at der ikke er nogen danske helikoptere i Afghanistan.
/ritzau/AFP




Offentliggjort Sidst opdateret