To syriske guantanamo-fanger til Portugal

To syriske mænd, som har været tilbageholdt på Guantanamo, er blevet sendt til Portugal, som nu har overtaget ansvaret for dem, oplyser det amerikanske justitsministerium.

- USA har koordineret sagen med den portugisiske regering, så overførslen er sket under den fornødne sikkerhed, hedder det i en meddelelse.

Dermed er nu 14 fanger blevet flyttet fra Guantanamo siden Barack Obama overtog præsidentposten. En af dem er sendt til New York, hvor hans sag skal for retten. Tidligere på ugen blev en enkelt fange frigivet til Afghanistan.

Guantanamo-fængslet ved den amerikanske militærbase i Cuba blev etableret i 2001 i kølvandet på angrebet 11. september for at tilbageholde mistænkte militante.

Obama har sagt, at han vil lukke Guantanamo, men det er fortsat uvist, hvad der skal ske med de resterende mere end 200 fanger.

/ritzau/Reuters

USA har sendt to guantanamo-fanger med syrisk baggrund til Portugal.

Offentliggjort Sidst opdateret