Trump henter ny Nordkorea-udsending hos Ford

Den nye Nordkorea-udsending, Steve Biegun, taler i det amerikanske udenrigsministerium, efter han torsdag blev udpeget til posten af Mike Pompeo (t.v.). De to skal efter planen rejse til Nordkorea i næste uge. Foto: Nicholas Kamm/Ritzau Scanpix

Trumps nye Nordkorea-udsending besøger landet sammen med udenrigsminister Mike Pompeo i næste uge.

Offentliggjort Sidst opdateret

En vicedirektør fra den amerikanske bilgigant Ford skal være med til at overtale styret i Nordkorea til at afvikle dets omstridte atomvåben.

Stephen Biegun er torsdag udpeget som USA's nye særlige udsending til Nordkorea.

- Steve vil lede den amerikanske politik over for Nordkorea og stå i spidsen for vores bestræbelser for at opnå præsident Trumps mål om en endelig og fuldt verificeret atomvåbenafvikling i Nordkorea, siger den amerikanske udenrigsminister, Mike Pompeo.

Han ventes sammen med Biegun at besøge Nordkorea i næste uge. Det er Pompeos fjerde besøg i landet.

Der er dog ikke umiddelbart planer om, at Pompeo skal mødes med den nordkoreanske leder, Kim Jong-un.

- Vi har ingen forventninger om et møde med formand Kim. Det er ikke en del af denne rejse, siger udenrigsministeriets talskvinde Heather Nauert.

Biegun siger om situationen i Nordkorea, at "det er vanskelige spørgsmål, og de vil blive vanskelige at løse".

Men han tilføjer, at Trump har skabt en åbning med sit møde med Kim Jong-un i juni. Og den chance skal gribes.

Biegun har international erfaring fra jobbet i Ford, hvor han i 14 år var vicedirektør for internationale relationer.

Inden da var Biegun national sikkerhedsrådgiver for den daværende republikanske flertalsleder i Senatet, Bill Frist, og har tidligere arbejdet i præsident George W. Bushs nationale sikkerhedsråd.