Tusinder tog afsked med belgiske busofre

De 17 af ofrene kom netop fra en skole i Lommel, mens resten kom fra Heverlee.

Hver enkelt kiste blev båret fra rustvognene og ind på det mørklagte og overdækkede stadion på skuldrene af fire soldater.

Foran hver kiste blev et indrammet billede af ofret båret, mens de nærmeste pårørende fulgte efter - ofte med hinanden i hænderne og med bøjede hoveder.

Kisterne blev lagt i en halvcirkel i det mørke rum, hvor cirka 5000 gæster havde fået plads. De 2500 pladser var forbeholdt de pårørende, redningsfolk fra Schweiz samt hele det officielle Belgien og Holland. Fem af ofrene havde hollandsk pas.

Blandt andet var det belgiske kongepar, kong Albert og dronning Paola, samt premierminister Elio De Rupo og EU's præsident, belgieren Herman Van Rompuy, til stede sammen med det hollandske kronprinspar Willem-Alexander og Maxima.

Uden for byens stadion samledes yderligere cirka 10.000 personer med billeder af de omkomne, og med blomster, tegninger og bamser mindedes de ofrene. Der var rejst to storskærme, så alle kunne følge med i højtideligheden.

Indenfor blev de først mindet i tavshed, så med sang og taler.

Ulykken skete tirsdag aften i sidste uge, da en bus med 52 mennesker om bord kørte på motorvej A9 fra Val d'Anniviers i retning mod den schweiziske by Sion. Bussen var på vej hjem fra de belgiske 6. klassers årlige skitur.

Inde i en motorvejstunnel svingede bussen pludselig brat til højre og bragede ind i tunnelvæggen.

28 døde, heriblandt altså 22 børn i 12-års alderen. Yderligere 24 blev kvæstet, flere af dem alvorligt. Ingen i bussen slap uden skrammer.

Grunden til ulykken er endnu ikke fundet.

/ritzau/

Foto: Sebastien Pirlet /Scanpix

Én efter én og kun akkompagneret af stille klavermusik blev én brun og 14 hvide kister båret ind på det lokale stadion i den belgiske by Lommel til minde om de 22 børn og seks voksne, som omkom i en schweizisk busulykke i sidste uge.

Offentliggjort Sidst opdateret