USA: Israel bliver isoleret i Mellemøsten

USA's forsvarsminister, Leon Panetta, advarer om, at Israel bliver mere og mere isoleret i Mellemøsten. Amerikanerne skal hjælpe israelerne med at nærme sig andre lande i regionen, siger han.

Panetta, der mandag er i Israel for første gang, siden han blev udpeget til forsvarsminister, siger, at USA skal hjælpe med at forbedre Israels kølige forhold til særligt Tyrkiet og Egypten.

- Det står ret klart, at i denne dramatiske tid i Mellemøsten er der sket så mange ændringer, at det ikke er en god situation for Israel at blive mere isoleret. Og det er det, der er sket, siger Panetta.

Forsvarsministeren skal også mødes med palæstinensiske og egyptiske ledere under sit besøg i Mellemøsten, der stadig præges af de protestbølger, som har væltet blandt andet Egyptens præsident Hosni Mubarak tidligere i år.

Panetta skal mødes separat med Israels premierminister, Benjamin Netanyahu, og den israelske forsvarsminister, Ehud Barak.

- Det vigtigste er at bekræfte vores stærke sikkerhedsmæssige forhold til Israel og at gøre det klart, at vi vil beskytte landets kvalitative militære forspring, siger Panetta.

- I kraft med at de løber en risiko i fredens navn, så er vi i stand til at levere den type sikkerhed, som de behøver for forhåbentlig at have plads til at kunne forhandle, siger han.

USA er dog klar over, at Israel er nødt til at bruge diplomatiet til at nærme sig sine naboer.

- Virkelig sikkerhed kan kun opnås gennem både stærke diplomatiske anstrengelser såvel som en stærk indsats for at fremvise sin militære styrke, siger Panetta.

/ritzau/Reuters

USA vil hjælpe Israel til at bedre forholdet til landets naboer, hvor der i øjeblikket blæser kold luft.

Offentliggjort Sidst opdateret