USA's militær har forladt base med russiske styrker i Niger

Demonstranter ses her med det russiske flag i Niger under demonstration i april måned. Foto: -/Ritzau Scanpix

Russere er flyttet ind på militærbase i Niger, som amerikanske styrker nu endeligt har forladt.

Offentliggjort Sidst opdateret

Amerikanske styrker har nu forladt militærbase i Nigers hovedstad, Niamey.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Fredag lød det, at USA søndag ville flytte endeligt ud af militærbasen Air Base 101, hvor russiske soldater er rykket ind på et separat område.

Basen ligger ved siden af den internationale lufthavn Diori Hamani i Nigers hovedstad.

- Nigers forsvarsministerium og USA's forsvarsministerium meddeler, at tilbagetrækningen af amerikanske styrker og materiel fra Niamey Air Base 101 nu er gennemført, lyder det i en fælles udtalelse fra de to lande.

Et fly, der skal transportere soldaterne ud af Niger, skulle efter planen have forladt landet sent søndag lokal tid.

Mens de russiske og de amerikanske styrker begge befandt sig på basen, opholdt de russiske soldater sig i en separat hangar, har en forsvarsembedsmand tidligere oplyst.

De to militære grupper taler ifølge kilden ikke sammen.

Det russiske militærs indtog på basen placerede soldater fra de to lande i umiddelbar nærheden af hinanden, på et tidspunkt hvor de to landes militære og diplomatiske forhold er særdeles anspændt på grund af krigen i Ukraine.

Det satte ligeledes spørgsmålstegn ved amerikanske installationers skæbne efter en tilbagetrækning fra Niger.

- Situationen er ikke fremragende, men håndterbar på kort sigt, lød det fra embedsmanden ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Juntaen i Niger ophævede i marts en aftale med USA, der havde gjort det muligt for amerikanerne at bruge to militærbaser.

I samme periode har Niger knyttet tættere og tættere bånd til Rusland.

Nigers præsident, Mohamed Bazoum, blev i juli 2023 væltet i et militærkup.

Juntaregeringen, som tog magten, har siden brudt forholdet med den vestafrikanske samarbejdsorganisation Ecowas, som typisk har været et bindeled mellem vestafrikanske lande og det globale nord.

/ritzau/