To menighedsråd midlertidigt lagt sammen

Biskop Marianne Gaarden har midlertidigt lagt et menighedsråd under et andet. Arkivfoto: Anders Knudsen

Menighedsrådet for Nørre Alslev og Nørre Kirkeby kirker er lagt under Gundslev Menighedsråd indtil november 2024.

Offentliggjort Sidst opdateret

NØRRE ALSLEV / GUNDSLEV:  Første søndag i advent er begyndelsen på kirkeåret. Den begyndelse blev, udover de kirkelige handlinger, brugt til at holde første møde for det midlertidigt sammenlagte menighedsråd for Gundslev, Nørre Alslev og Nørre Kirkeby kirker.

Menighedsrådet konstituerede sig med Anders Lejre som formand og Anne Marie Jensen som kasserer. De bestred i forvejen posterne i Gundslev menighedsråd, som var fuldtalligt med alle poster besat.

Det var menighedsrådet for Nørre Alslev og Nørre Kirkeby kirker ikke. De har siden menighedsrådsvalget i 2020 manglet medlemmer og ikke kunnet besætte posten som kasserer.

Derfor er de indtil næste menighedsrådsvalg til november 2024 lagt ind under Gundslev Menighedsråd.

Teknisk løsning

- Det er en teknisk løsning på et akut problem, fortæller biskop Marianne Gaarden.

Hun forklarer, at det er løsningen, når der ikke kan stilles et menighedsråd, og det kunne der ikke i dette tilfælde. Ingen ville have kassererposten, og ingen ville være ansvarlige, selvom der blev købt kassererhjælp. Hvis der havde været nogle af medlemmerne i menighedsrådet for Nørre Alslev og Nørre Kirkeby, der ville besætte posten som kasserer, kunne de sandsynligvis have opnået dispensation, men det var der ikke.

- Når sådan noget sker, kigger man på naboerne, hvem der har et fuldtalligt menighedsråd, det handler ikke om størrelsen, men om rådet er fuldtalligt, fortæller Marianne Gaarden.

Det lander på biskoppens bord, når et menighedsråd ikke kan løfte opgaven.

- Gundslev ligger tæt på og de sagde ja. De er hædersmænd og kvinder for at tage opgaven, understreger Marianne Gaarden.

Hun håber, at der i løbet af de næste to år, kan blive fundet flere medlemmer, så der igen kan blive to menighedsråd.