Annonce
Ugeavisen Lolland

Er kommet godt fra start

Thea Hass' årsberetning fra 2021 er klar. Foto: Patrick Kirkby

I 2022 vil borgerrådgiveren have et særligt fokus på sagsbehandlingstider, samspil på tværs af kommunen og de særligt komplekse sager.

GULDBORGSUND "Der laves helt generelt god sagsbehandling i Guldborgsund Kommune, og langt de fleste sager afgøres korrekt. Desuden er medarbejderne engagerede og optagede af at gøre tingene rigtigt og finde gode løsninger for borgerne. Og I de sager, hvor borgerrådgiveren har fundet kritisable forhold, har forvaltningen selv sørget for hurtigt at rette op."

Det er hovedkonklusionen på Guldborgsunds borgerrådgiver, Thea Hass', årsberetning for 2021, som blev fremlagt på Økonomiudvalgets møde forleden.

Årsberetningen viser også, at kommunen skal blive bedre til den løbende dialog med borgerne i sager, der tager lang tid at behandle, og så vil borgerrådgiver Thea Hass have et særligt fokus på sager, hvor borgeren er i kontakt med flere dele af kommunen, og på de mere komplekse sager på det sociale område.

Borgerrådgiveren er ansat direkte under byrådet, og borgmester Simon Hansen er glad for, at borgerne har taget godt imod funktionen.

- Jeg synes, årsberetningen viser, at borgerrådgiveren fungerer rigtig godt som en uvildig hjælp til de borgere, der enten har svært ved at finde rundt i tungt lovstof eller ønsker hjælp til at klage over en afgørelse fra kommunen. Den viser også, at borgerrådgiveren i mange tilfælde har været lige præcis den oversætter, der skulle til at få en fastkørt dialog i gang igen. Det var lige netop hensigten med at ansætte en borgerrådgiver, siger han, der også er formand for Økonomiudvalget, i en pressemeddelelse fra kommunen.

Fra sin ansættelse 1. oktober til og med 31. december sidste år behandlede Thea Hass i alt 69 henvendelser. Cirka to-tredjedele har handlet om rådgivning og vejledning, mens resten har handlet om klager. På grund af den korte periode, som årsberetningen dækker, indeholder den ikke egentlige anbefalinger, men i stedet nogle foreløbige opmærksomhedspunkter, hvor der set fra borgerrådgiverens perspektiv er grund til at være særligt opmærksom i 2022.

Eksempelvis har kommunen en udfordring med at overholde egne sagsbehandlingsfrister, ligesom kommunen kan blive bedre til at holde borgeren orienteret om eventuelle forsinkelser i sagsbehandling.

  • Thea Hass' årsberetning fra 2021 er klar. Foto: Patrick Kirkby
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

NFH leverer storslået mirakel - Tvinger Odense ud i ny semifinale

Nykøbing

Store planer for området: Boliger skal erstatte rådhus

Sport

Mulle i ekstase efter mirakelsejr: - Afskriv aldrig NFH

Guldborgsund

Millionoverskud i krokodille-land

Maribo

Væltede på knallert, truede vidner og faldt i søvn

Udland

Mistænkt bag attentat på premierminister er anholdt

Nykøbing

Philips årelange kamp er slut: Køber bygning og ændrer navn

Udland

"Chokerende angreb": Slovakisk premierminister i livsfare efter skud

112

Forhindrede brand ved hus i at sprede sig

112

Kræver forhøjet godtgørelse til mor for drab på Emilie Meng

Guldborgsund

Stort dyr midt på motorvejen

Vejret

Danmark har onsdag haft årets første officielle sommerdag

Guldborgsund

Borgmester: Vi sparer penge på nyt rådhus

Indland

Efter skjulte optagelser: Tager fuldt ansvar for hestemishandling

Indland

Studie udpeger sommeren 2023 som den varmeste siden år 0

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Aftale på plads: Nyt rådhus og hotel på havnen

Falster

Gik helt galt: Diesel fossede ud

112

Tiltalt i Korsør-sagen: - Det var et uheld

Nykøbing

Gentager succesen på torvet i Nykøbing

Guldborgsund

Brand i rendegraver på hovedvej

Lokal nyt

Renés dyre OL-billet: - Har kostet mig tæt på en million

112

Det er manden i Korsør-sagen tiltalt for