Krimi

Bilen på billedet har ikke forbindelse til den aktuelle artikel. Arkivfoto: Jan Knudsen

72 fartbøder og 12 klip: Her røg fartsyndere i fælden

På én strækning blev det alene til 31 fartbøder og otte klip i løbet af tirsdagen.

Offentliggjort

Traditionen tro var Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi tirsdag ude på vejene på både Lolland og Falster for at holde øje med fartsyndere. Det resulterede i både en stribe bøder og klip.

En morgenfrisk operatør satte fartkameraet op på Vestre Allé ved Rødby allerede klokken 5.04. I de efterfølgende to timer kørte 151 bilister forbi kameraet og ni blev taget i at køre for stærkt i 80-zonen. En af bilisterne fik et klip i kørekortet efter at være blevet målt til 110 km/t. Der var tale om en bestilt færdselskontrol.

Herefter tog ATK-vognen opstilling på Højrebyvej ved Søllested fra klokken 7.54 til 12.24. Ud af 701 kontrollerede køretøjer blev 28 blitzet i 60-zonen, og tre af dem kørte så hurtigt, at det kostede et klip. Topfarten lød på 84 km/t.

Høj fart på Falster

Tirsdag morgen blev der også afholdt fartkontrol på Randersvej i Nykøbing, hvor 194 bilister blev tjekket mellem klokken 7.40 og 10.17. Kun én enkelt blev – med 59 km/t – taget for at køre over de tilladte 50 kilometer i timen.

Senere blev der målt på Linde Allé i Øster Toreby fra klokken 11.59 til 14.00. Her blev tre bilister blitzet ud af 118, og den højeste fart blev målt til 60 kilometer i timen – præcis 10 km/t over grænsen.

På Sydmotorvejen ved Guldborgsundtunnellen på Falster-siden var der også godt gang i speederen hos flere bilister. Fra klokken 16.51 til 23.01 blev 1.623 køretøjer kontrolleret, og 31 blev taget i at overskride fartgrænsen på 90 km/t. Otte af dem havde så meget fart på, at det oven i hatten giver et klip i kørekortet. Den hurtigste drønede forbi kameraet med 138 km/t.

I alt udmøntede tirsdagens kontroller sig i 72 fartbøder og 12 klip.