Krimi

Politiets Udlændingekontrolafdeling snuppede en 53-årig afghaner. Arkivfoto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Afghaner på afveje glemte alt om forbud: Nu er han røget i fængsel

En 53-årig afghaner blev mandag taget i at rejse ind i Danmark, selvom han har indrejseforbud helt frem til 2031.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det fremgår ikke, om manden havde problemer med hukommelsen.

Sikkert er det, at en 53-årig afghaner mandag aften blev taget i at overtræde et indrejseforbud.

Tilbage i maj i fjor blev manden anholdt af Københavns Politi, hvor han fik en straksdom for et butikstyveri af parfumer begået i København. Med dommen fulgte udvisning af Danmark med indrejseforbud i seks år.

Derfor skulle manden have ventet helt til 2031, før han igen - lovligt - kunne rejse ind i landet.

Skal for retten

Men manden kunne ikke vente så længe.

Politiets udlændingekontrolafdeling fandt den 53-årige afghaner i en fjernbus, der mandag aften kørte i land i Rødbyhavn efter at være kommet med færgen fra Tyskland.

Derfor blev han anholdt klokken 20.15 og sigtet for overtrædelse af udlændingeloven.

Tirsdag eftermiddag blev manden fremstillet i et grundlovsforhør i Retten i Nykøbing.

Her blev han idømt ti dages fængsel og udvisning med et nyt indrejseforbud gældende i seks år. Indrejseforbuddet på seks år gælder fra den dag, han forlader Danmark efter endt afsoning.