Guldborgsund

Sarah Vinters mor fik æren af at sætte studenterhuen på, da studenten kom ud fra sin sidste eksamen. Foto: Esben Cronbach-Christensen

- Det er næsten magisk: Sarah er Katedralskolens første blinde student

Studenterne springer i disse dage ud, men for én student er det helt særligt. Sarah Vinter blev tirsdag den første blinde student på Nykøbing Katedralskole.

Offentliggjort Sidst opdateret

Sarah Vinter har aldrig set Nykøbing Katedralskole, selvom hun i tre år har gået på skolens HF+-linje.

Den nyudklækkede student er nemlig blind, men det er ikke synligt på hendes karakterblad. Hun har scoret topkarakter i flere eksaminer, og tirsdag bestod hun sin sidste eksamen med bravur.

Nu kan Sarah Vinter kalde sig Nykøbing Katedralskoles første blinde student.

Hun gik på skolens HF+-linje, som er indrettet, så der er plads til alle. Foto: Esben Cronbach-Christensen

Magisk

- Det er virkelig overvældende og nærmest magisk på en eller anden måde, fordi der simpelthen er så mange forskellige følelser. Der er glæde, der er lettelse - ja, der er det hele, tror jeg.

Som punktum for sin gymnasietid skulle hun op i samfundsfag.

Det er ikke ligefrem Sarah Vinters yndlingsfag, men det afholdt hende ikke fra at give den en skalle. Hun læste og genlæste sine noter, og forberedelsen gav pote: Nu kan hun skrive et stort, fedt 12-tal på indersiden af sin blå studenterhue.

- Det er ikke noget jeg har tænkt over, at jeg gerne ville tage en HF. Så jeg synes, det er rimelig vildt, at jeg står her i dag med en studenterhue.

Q-klassen

Sarah Vinter er blevet student, fordi hun opdagede muligheden for at tage sin ungdomsuddannelse under særlige vilkår på Nykøbing Katedralskole.

Her står HF+-koordinator Kristina S. Dalgaard i spidsen for Q-klassen, som er indrettet, så elever med indre eller ydre udfordringer kan komme igennem den uddannelse, de ellers ikke havde kunnet klare.

Nogle af hendes klassekammerater har for eksempel social angst eller autisme, og mange klarer sig igennem alle tre år på grund af de særlige rammer.

Snart i gang igen

Sarah Vinter har før beskrevet, hvordan hun altid har villet tage en ungdomsuddannelse - men at hun har været i tvivl, om hun kunne gennemføre det.

Det - viser det sig nu - kunne hun sagtens. Endda med den bedst mulige karakter som punktum for sin gymnasietid.

Nu tager hun nogle dages fejring sammen med venner og familie, men så går der ikke længe, før hun igen får fuld fart på.

Modsat mange andre studenter holder hun nemlig ingen pause, før hun går i gang med en videregående uddannelse.

- Jeg skal faktisk ikke have sabbatår. Jeg søger ind på socialrådgiveruddannelsen her til sommer. Så jeg håber på - eller jeg regner med - at komme ind, siger Sarah Vinter.

Sarah Vinter scorede et 12-tal til sin sidste eksamen. Snart giver hun den fuld gas igen på uddannelsen til socialrådgiver. Foto: Esben Cronbach-Christensen