Annonce
Indland

Tilsyn med klar opfordring til el-kunder: Husk at tjekke din slutafregning

Arkivfoto: Anders Knudsen
Forsyningstilsynet har flere eksempler på elleverandører, der ikke overholder reglerne for slutafregning.

Hvis du skifter elleverandør, skal du inden for seks uger have modtaget en slutafregning fra dit tidligere selskab og dit tilgodehavende udbetalt.

Reglerne er klokkeklare, men de er åbenbart svære at overholde for nogle selskaber.

Derfor opfordrer Forsyningstilsynet nu de danske elkunder til at være opmærksomme på, at slutafregningen kommer til tiden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der har været en række selskaber, som ikke per automatik tilbagebetalte det tilgodehavende, som forbrugerne havde, og ikke havde tilstrækkeligt gode processer til at sikre, at det skete.

- Derfor er det en god idé at tjekke, at det rent faktisk sker, siger Carsten Smidt, der er direktør i Forsyningstilsynet.

Tilsynet gennemførte sidste år en målrettet stikprøvekontrol, hvor fem ud af ti undersøgte selskaber ikke overholdt reglerne på området.

De har efterfølgende enten givet udtryk for, at de allerede har rettet ind, eller også har de fået påbud om at sikre, at reglerne bliver fulgt.

- Vi er i gang med at følge op på, at påbuddene rent faktisk er blevet fulgt. Og så vil vi på et senere tidspunkt foretage en ny stikprøveundersøgelse, siger Carsten Smidt.

Han har dog indtryk af, at der allerede er sket en del fremskridt på den front, fordi der også er kommet øget fokus på problemet.

- Vi har selv fået en del henvendelser fra forbrugere, og vi har også hørt fra Forbrugerrådet Tænk, at der er større opmærksomhed på det her.

- Og selskaberne selv har jo også en interesse i at efterleve reglerne, fordi det heller ikke ser godt ud over for fremtidige kunder, hvis noget ikke er, som det skal være, siger direktøren.

Hvis man ikke får en slutafregning senest seks uger efter, at man har skiftet elselskab eller er flyttet, skal man i første omgang rette henvendelse til sit tidligere elselskab.

Hvis selskabet ikke giver forbrugeren medhold i klagen eller ikke besvarer den, kan man klage til Ankenævnet på Energiområdet.

/ritzau/

  • Arkivfoto: Anders Knudsen
Annonce
Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Annonce
Annonce
Sport

René i tårer efter OL-kvalifikation

Guldborgsund

Massivt behov: Deler over 500 måltider ud

Sport

Kems kamp: - Jeg har masser af tilbud liggende

Lolland

Cykelkometen Nicklas triumferer: - Det her er sindssygt

Lolland

"Øjebæ" og "spild af penge": Raser over nyt milliondyrt vartegn

Sport

Nederlag til reservespækket Esbjerg-hold: - Ikke bekymrende

Sport

Turpal taber semifinale: Nu er det sidste chance

Sport

NFH taber til Team Esbjergs reserver

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

Guldborgsund

Salam kaster sig ind i kampen: - Det investerer i folkedrabet

Udland

Israelsk invasion får USA til at bremse bombeleverance

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

Sport

Mirakuløst comeback: René klar til sit fjerde OL

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

Annonce
Annonce
Sundhed

Har ingen tillid til forkvinden: Nu er hun færdig

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage

Lolland

Skræmmende analyse: - De skal gå på gaden og protestere

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte