Annonce
Motor

PRESSET SUZUKI KØRER LÆNGERE

Præcis påfyldning var vigtig i testen. Pressefoto.
Suzuki har udsat Swift og S-Cross for en økonomi-kørsel test, som begyndte, da benzinlampen lyste. Testen viste, at man kan køre længere end forventet – og at benzinøkonomien på motorvej er højere end fabrikkens gennemsnit.

MOTOR: Nogle vil måske have hørt om tommelfingerreglen, at man typisk kan køre 50-100 kilometer, når lampen for lav brændstofstand begynder at lyse. Det er dog sjældent, at man i dag kan finde oplysninger i bilens instruktionsbog, om hvor stor reservetanken er. Der er nemlig ikke tale om en separat enhed, men om et område af den almindelige brændstoftank. Og da brændstofmåleren er en mekanisk svømmer-anordning, kan den blive påvirket af flere ting, som fx temperaturen, hastigheden som man kører med og hældningen på underlaget.

Men nu har Suzuki lavet en helt uvidenskabelig test på Suzuki Swift 1,2 med manuelt gear, samt en Suzuki S-Cross 1,4 med automatgear. Holdet tankede dem begge helt op og kørte i bilerne, og så snart brændstoflamperne lyste, tankede de bilerne op igen. Ved at trække antallet af liter, som de tankede fra fabrikkens oplyste tankindhold, havde testholdet så en god indikation af hvor meget reservetanken rummede.

I Swiften begyndte brændstoflampen at lyse, da der var cirka syv liter tilbage i tanken – mens der var cirka otte liter benzin tilbage i den større S-Cross.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Efter nogle dage, var tankindholdet ved at nærme sig bunden igen, og de udførte anden del af testen. - Altså hvor langt kunne de så køre, når den gule lampe lyste. Holdet kørte ud på motorvejen, og så snart lampen begyndte at lyse, nulstillede de triptælleren og satte fartpiloten på 100 km/t, som er en hastighed der er muligt at holde jævnt i inderste spor.

Resultatet manede tommelfingerreglen om de 50-100 kilometer i jorden. Swift kørte 172,7 kilometer og S-Cross kørte 171,1 kilometer. Med 100 km/t på motorvej og henholdsvis syv og otte liter tilbage i tanken, betød det at Swift kørte lidt over 24 km/l, mens S-Cross kørte lidt mere end 21 km/l. I begge tilfælde er det lidt bedre end forbruget opgivet fra fabrikken, der er 21,3 kilometer på literen på en Swift og 19,2 for en S-Cross med automatgear.

Gælder testen for andre biler, så behøver man måske ikke at være så urolig næste gang tankmåleren begynder at lyse.

Suzuki Swift fås fra cirka 165.000 kroner. S-Cross fås fra cirka 255.000 kroner. De forhandles hos Edvarsen Biler i Nakskov og hos M. Skotte i Nykøbing Falster.

  • Præcis påfyldning var vigtig i testen. Pressefoto.
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Cykelkometen Nicklas triumferer: - Det her er sindssygt

Refa

Skralde-undren: Hvornår får jeg de nye poser?

Sport

NFH taber til Team Esbjergs reserver

Guldborgsund

Salam kaster sig ind i kampen: - Det investerer i folkedrabet

Lolland-Falster

Penge-festen fortsætter - men ét projekt kostede banken flere millioner

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

Falster

Lokal grevinde er død

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Udland

Israelsk invasion får USA til at bremse bombeleverance

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Guldborgsund

Udfordringerne vil ingen ende tage: Nu har de store fugtproblemer

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage

Sport

Efter enorm skuffelse: - Det bliver en hård omgang

Annonce
Annonce
Falster

- Det er både utidigt og umodent at bringe det op

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Dølle

Drugging-mistanke på Dølle: "Ulykkeligt og utrygt"

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster