Annonce
Motor

Test: Rendyrket raceroplevelse i Peugeot 308

Redaktionen kunne ikke stå for fristelsen, da det lille lyn stod klart. Og oplevelsen var fanantastisk. Foto: Daniel Brøns

Man kommer næppe en komfortabel og brugervenlig racerbil meget nærmere end i den nye Peugeot 308. Redaktionen har prøvet bilen og er imponeret.

BILTEST Først skal det indrømmes, at redaktionens seneste test var af en VW ID.3 - og siden har mine biltests begrænset sig til venners biler og udlejningsbiler. Men jeg har tidligere ejet tre biler af mærket Peugeot, så da dette vidunder lokkede til en prøvetur, tog jeg en lang tur - og var virkelig, virkelig imponeret.

Allerede når man sætter sig ind, føler man sig i en helt anden verden - med kantede linjer, der leder tankerne hen på noget frisk og skarpt designet. Selv rattet er lidt kantet, og fra det store kontrolpanel er det nemt at få overblikket. Man sidder godt i sædet. Kunne godt have ønsket mig lidt mere fast armstøtte i døren, men det er en detalje.

Bilen er en opladnings-hybrid og har derfor to motorer, og det kan man virkelig mærke. Jeg starter i hybrid-mode og træder hård på pedalen - og bilen rykker fremad med en voldsom fart - især takket være elmotoren, der trækker mere stabilt end brændstofmotorer. Bevægelsen føles fast og sikker - måske også fordi bilen er lavt bygget og derfor klæber sig sikkert fast til vejen. En helt anden oplevelse end ved kørsel i en højt bygget bil.

Ude på motorvejen føler man sig hurtigt godt tilpas. Selv med meget høj fart er der rigeligt med overskud til at rykke forbi og overhale i en fart. Utroligt nok gælder dette også, selv om man indstiller bilen til udelukkende at bruge elmotoren. Bilen kan køre på el, hybrid eller i "sport"-mode - og jeg vil gætte på, at man kun får brug for "sport", hvis man skal imponere andre - eller generelt har svært ved at holde sig indenfor lovens rammer.

På testdagen er der heldigvis kraftig blæst på vejen, så jeg får god mulighed til at teste vindfølsomheden. Og den må siges at være nul. Man mærker simpelthen ikke vinden overhovedet.

Til gengæld kan man høre den - hvilket også skyldes at elmotoren er stille, så man kun hører dækstøj og vindens susen. Jeg funderer over, om dækstøj og vindstøj kunne reduceres bedre. Det vil kræve en større indsigt i valg af gummilister og isoleringen i døre og bund, så det vil jeg lade være op til andre at vurdere.

Vindens susen ændrer dog ikke på, at bilen måske er den mest fantastiske, jeg har prøvet. Og selv om automatikken "griber" fat om rattet, automatisk speeder og op bremser, så føles det hele blidt og naturligt - ikke som i en del andre biler, der konstant bipper og giver "vræl" fra sig, når noget på vejen truer. Kører man ud mod kantstriberne - eller er man ved at kollidere med den forankørende, så advares man med en blød tone, ligesom bilen selv retter ind og bremser meget udramatisk.

Personligt er jeg ikke glad for fraværet af knapper til betjening af varme, sædevarme og den slags. Men heldigvis er menuen på skærmen utrolig brugervenlig, idet man vælger funktionen i en enkel app-oversigt. Den indbyggede navigation faldt ikke i min smag, men det skyldes nok, at jeg er vant til min smartphone, men den kan heldigvis "dubbleres" op på displayet, så alle telefonens programmer kan bruges i stedet for bilens. Det foretrækker jeg, for så er alle data i min lomme - og kan også bruges i andre biler.

Telefonens data kopieres i øvrigt nemt ind på bilen, så man hurtigt kan ringe favoritter op fra bilens telefonsystem.

Er man på jagt efter en familiebil, der samtidig er sjov at køre i, så er der muligvis ikke et bedre bud i markedet lige nu. I den sammenhæng skal det dog siges, at der ikke er overdrevet meget plads på bagsædet. Men er passagererne i bilen ikke over 180 cm i højden, så passer pengene. Bagagerummet er klart i mellemklassen, så man får nok brug for tagboks, hvis man skal på ferie. Bilen kan også trække op til 1500 kilo - alt efter valg af variant.

305.000 kroner koster den testede "first selection"-model, der yder 180 HK - og har alt det nyeste i udstyr. Den nye Peugeot 308 fås dog fra 245.000 for en model med benzinmotor og 110 HK. Men kan man leve med manuelt gear og en topfart på "bare" 198 kilometer i timen, vil det også være et oplagt valg for mange. Måske sparer man i bundmodellerne også lidt på dæk-slitagen, for selv om det er fristende at glæde sig over de voldsomme accelerationer, så koster det helt sikker på dækkene. Men sjovt er det, og så må man tage det rigtige valg.

Bilen kan lige nu prøves hos Peugeot-forhandlere, men man skal væbne sig lidt med tålmodighed i forhold til leveringstiden.

I et display kan man konstant følge med i miljø-status. Foto: Daniel Brøns
  • Redaktionen kunne ikke stå for fristelsen, da det lille lyn stod klart. Og oplevelsen var fanantastisk. Foto: Daniel Brøns
  • I et display kan man konstant følge med i miljø-status. Foto: Daniel Brøns
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Mirakuløst comeback: Fantastiske René klar til sit fjerde OL

Guldborgsund

Massivt behov: Deler over 500 måltider ud

Sport

Kems kamp: - Jeg har masser af tilbud liggende

Lolland

Cykelkometen Nicklas triumferer: - Det her er sindssygt

Lolland

"Øjebæ" og "spild af penge": Raser over nyt milliondyrt vartegn

Sport

Nederlag til reservespækket Esbjerg-hold: - Ikke bekymrende

Sport

Sådan! Turpal videre i Istanbul efter gyser

Sport

NFH taber til Team Esbjergs reserver

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

Guldborgsund

Salam kaster sig ind i kampen: - Det investerer i folkedrabet

Udland

Israelsk invasion får USA til at bremse bombeleverance

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

Sundhed

Har ingen tillid til forkvinden: Nu er hun færdig

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

Annonce
Annonce
Lolland

Skræmmende analyse: - De skal gå på gaden og protestere

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Refa

Skralde-undren: Hvornår får jeg de nye poser?

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine