Svar udbedes

Uanset om Storstrømsbroen skal renoveres, ombygges eller helt fornyes i forbindelse med etableringen af Femern-forbindelsen, har pendlere og andre togrejsende grund til at frygte det værste. De har i de seneste måneder i dén grad oplevet, hvilke gener der er forbundet med periodevise lukninger af broen, og der er udsigt til mange flere af den slags gener i de kommende år. Derfor er det betænksomt af det lokale folketingsmedlem, tidligere fødevareminister Henrik Høegh (V), at han ved direkte henvendelse til transportminister Henrik Dam Kristensen (S) allerede nu forsøger at skabe klarhed over, hvad der venter, og om de togrejsende kan se frem til, at der under de situationer, der måtte opstå, tages forsvarligt hensyn til dem, så generne mindskes mest muligt – ved at der for eksempel kan blive tale om indsættelse direkte busser mellem Nykøbing F og København.

Henrik Høegh har tidligere spurgt ministeren om sagen, men ikke fået et tilfredsstillende svar. Derfor har nu spurgt igen via Transportudvalget, og så vil tiden vise, om han får et bedre svar. Det må man håbe bliver tilfældet. Storstrømsbroen er i forbindelse med hele Fermern-projektet et smertensbarn, og det er vel ikke for meget forlangt, at de gener, der må forudses, uanset hvad der skal ske på eller med broen, tages med i overvejelserne og planlægningen og bliver udslagsgivende for de løsninger, der vælges, så man slipper for hovsaløsninger, hver gang trafikken over Storstrømmen i fremtiden generes, og så pendlerne kan være på forkant med situationen og forberede sig på chikanerne. Henrik Høeghs spørgsmål er relevante, så svar udbedes!

Offentliggjort Sidst opdateret