Sport

Turpal Bisultanov røg lørdag ud af VM i brydning. Han bryder i græsk-romersk stil i vægtklassen op til 87 kilo. Arkivfoto

Turpal tom for ord: - Det er virkelig en mavepuster

Den lokale brydestjerne røg ud af VM-kvartfinalen efter nederlag på 7-1 til en russer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Lørdag var en hård dag for den lokale brydestjerne Turpal Bisultanov. Bronzevinderen ved OL havde ellers inden opgøret mod den stærke russer Milad Valerikovich Alirzaev i VM-kvartfinalen ikke tabt en eneste turnering i år. Men da kampen var slut, stod der 7-1 på tavlen. Og det var ikke i den danske bryders favør. 

Et lille håb for bronzen glimtede som ved OL. Men da russeren ikke endte i finalen, var drømmen om VM-metal endeligt slukket.

Da Folketidende taler med bryderen dagen derpå, er han tydeligt slukøret. Ret tom for ord sidder han i Kroatien, hvor VM afholdes. 

- Jeg havde en forestilling om at blive verdensmester. Og jeg gik ubesejret ind, og så sker det her. Det er virkelig en mavepuster, fortæller han.

"Megafrustrerende"

I sine samtaler med trænerteamet er Turpal kommet lidt tættere på, hvorfor det gik så galt lørdag eftermiddag. En challengekendelse gik ikke Turpals vej, og herefter mistede Turpal momentum og energien.

- Mentalt bliver det lidt tabt der, selvom det kun står 2-1. Det må aldrig ske på det her niveau. Hele året har jeg vendt sådanne situationer, hvorfor det ikke skete i går (lørdag, red.), ved jeg ikke. Det er megafrustrerende, forklarer bryderen.

I løbet af 2025 har Turpal både vundet to World Cups og to Masters. Alt det ville han dog gerne have byttet ud for VM-guld. Han mærker, hvordan han konstant bliver bedre, og har nu øjnene solidt rettet mod OL i 2028.

- Der vil altid komme nederlag. Jeg er bare et menneske og kan også fejle. Det gjorde jeg i går, og så må jeg bare op på hesten.

Den næste tid lægger Turpal dog brydningen fra sig.

- Jeg tror, jeg skal lige have lidt fri fra brydemadrassen og lige nyde lidt fri. Der har været meget brydning og meget træning herop til, og jeg har været mit livs bedste form. Alt har set godt ud op til, og trænerne har gjort alt, hvad de kunne, siger han.

Mandag vender han igen tilbage til Danmark.