BILLEDSERIE: Togpersonale med mundbind i myldretiden

En togfører fløjter kort før afgang. I det tilfælde må mundbindet af et øjeblik. Alle DSB's togførere - det vil sige personale, som har kontakt til passagerer - skal bære mundbind i myldretiden. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

DSB kræver fra fredag morgen, at togpersonale med kontakt til passagerer bruger mundbind i de travle timer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fra fredag morgen kræver DSB, at alle togførere bærer mundbind i toget i myldretiden. Togførere er DSB's betegnelse for det personale, der går rundt i toget blandt passagererne.

Kravet er trådt i kraft fredag morgen klokken 6, og det vil gælde tidsrummet 6 til 9 om morgenen og 15 til 18 om eftermiddagen.

Indtil fredag morgen har DSB nøjedes med at anbefale, at personalet fulgte myndighedernes anbefalinger - herunder anbefalingen om at bruge mundbind i offentlig transport, når pladsen blev for trang. Men det er nu et krav, at mundbindet skal på i myldretiden. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
DSB-personale skal bære mundbind i tre timer om morgenen og tre timer om eftermiddagen - noget der måske kan vække ubehag hos flere. Togpersonale over hele landet får mundbind stillet til rådighed. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Transportminister Benny Engelbrecht (S) byder DSB's nye tiltag velkomment. Han kalder det "fornuftigt" og et "godt signal" til passagererne. For togenes passagerer er det dog ikke et krav, at de skal bære mundbind. Men myndighederne anbefaler, at man bruger mundbind, når der er trængsel. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix