Russisk hækkeløber fratages 10 år gammelt OL-guld

Natalia Antyukh kan ikke længere kalde sig OL-guldvinder. (Arkivfoto). Foto: Manu Fernandez/Ritzau Scanpix

Natalia Antyukh fik i oktober sløjfet sit resultat fra OL i London og har ikke appelleret inden for tidsfrist.

Offentliggjort Sidst opdateret

Den russiske hækkeløber Natalia Antyukh er blevet frataget sin OL-guldmedalje fra legene i London i 2012.

Det oplyser Atletikkens Integritetsenhed (AIU) onsdag.

Integritetsenheden valgte i oktober af ophæve Antyukhs resultater fra juli 2012 til juni 2013. Det skete med henvisning til, at russeren havde benyttet en ulovlig substans eller metode.

Den 41-årige russer havde 45 dage til at appellere beslutningen, og da det ikke er sket, så har Natalia Antyukh mistet OL-guldet i 400 meter hæk.

Det betyder samtidig, at guldmedaljen i stedet går til amerikaneren Lashinda Demus.

Danske Sara Slott Petersen deltog også i 400 meter hæk i London, men den danske sølvvinder fra legene i Rio i 2016, blev blot nummer 19 i 2012 i Storbritanniens hovedstad.

Den Internationale Olympiske Komité (IOC) skal formelt acceptere beslutningen fra AIU.

Natalya Antyukh vinder her OL-finalen i 400 meter hæk foran' Lashinda Demus fra USA. Nu skal amerikaneren have guldet. (Arkivfoto). Foto: Daniel Ochoa De Olza/Ritzau Scanpix

Natalia Antyukh blev i 2021 idømt en dopingkarantæne på fire år af Den Internationale Sportsdomstol (CAS).

/ritzau/Reuters