Kære Rikke og Henrik Fabienke

Tusind tak for den fine invitation til Grønt naboskab https://groentnaboskab.dk/

Offentliggjort Sidst opdateret

Først vil jeg lige rose jer for det utroligt velformulerede og professionelle markedsføringskoncept for jeres Kæmpe Vindmølleprojekt. Det er godt tænkt!

Jeg synes, det er yderst positivt, at I gerne vil kompensere med et svie og smerte tillæg på 5000 kr til elregningen for beboere på helt op til 1500 meters afstand i stedet for de 1200 meter som loven ellers siger. Som jeg ser det, må det samtidig være en indrømmelse af, at jeres foreslåede mølleprojekt kommer til at være til gene for naboer i et større område, men hvis I skal have flere til at synes, at kæmpe vindmøller ved Skørringe er et fremragende projekt, er det jo nok fornuftigt at vifte lidt med en gulerod.

Jeg har dog svært ved at forstå, hvorfor jeg skal melde mig ind i en forening for at gøre mig fortjent til denne kompensation???

Og jeg synes, det er ret misvisende, at foreningen udtaler, at man sagtens kan blive medlem, selv om man er modstander af mølle delen af energiprojektet. Sådan som jeg forstår foreningen, er dens hovedformål at få 50 husstande som medlemmer med adresse så tæt på møllerne som muligt, hvorefter den stiftende bestyrelse på foreningens vegne, kan skrive et yderst positivt høringssvar, med det formål at rose projektet til skyerne og fortælle, hvor taknemmelige vi naboer er for at være blevet inviteret med på dette fantastiske grønne eventyr. Jeg kan ikke se nogen steder, hvad vedtægterne for foreningen indeholder, da de ikke er lagt ud på hjemmesiden. Jeg kan heller ikke se, hvem der sidder i bestyrelsen de første 2 år, da dette heller ikke er oplyst? Derfor kan jeg af gode grunde heller ikke vide om der står i vedtægterne, at man ikke må modarbejde foreningens formål, men det er for så vidt også underordnet, hvis foreningen allerede har indgivet ovennævnte høringssvar med tilhørende liste af medlemmernes navne og deres adresser. Mit høringssvar som privat person imod kæmpe møller som nabo, vil i dette tilfælde komme i anden række, da foreningens høringssvar vægter højere end et individuelt.

Med hensyn til de 7,5 millioner I løbende vil donere til en fond, er det beløb nok tæt på det, vi nærmeste naboer kommer til at miste i ejendomsværdi, så det er reelt set vore egne penge, I putter i en fond, som vi så kan ansøge om at få tilbage i hele projektes løbetid. Så er man da forhåbentlig ikke alt for langt oppe i årene eller blevet alt for syg af lavfrekvent støj, for så når man da ikke at få sin ejendomsværdi igen ! Jeg vil da til enhver tid foretrække selv at bestemme, hvor og hvordan jeg skal bruge mine penge.

Det var jo også en mulighed at udbetale det beløb til de berørte husejere i en portion, så de kunne have mulighed for at sælge deres hus uden at lide alt for stort økonomisk tab eller flytte væk fra den lavfrekvente støj, når det bliver til gene.

De 2,1 million, som I skal give til Guldborgsund Kommune ifølge loven, tvivler jeg da stærkt på, at de vil vælge at bruge til et område, de lige har forvandlet fra et superattraktivt natur- og boligområde til en nærzone til kæmpe vindmøller. Det ville da være spild af borgernes penge! Og tænker også, at der efterhånden må ligge en temmelig stor regning på sagsomkostninger for dette projekt , der venter på at blive betalt,da dette indtil nu allerede har taget 9 år! Mon ikke de kan finde mere interessante huller at fylde???

Hvordan går det med forhandlingen ang. de sidste 2,1 millioner, som I så gavmildt overvejer at donere? Og hvad er forhandlingsgrundlaget? Hvornår kan denne forhandling ventes afsluttet?

Da jeg går ud fra at hjemmesiden og konceptudvikling er betalt af energiprojektet, synes jeg, at det er mest rigtigt at stille disse spørgsmål direkte til jer og ikke kommunikere gennem en forening, da det bare vil skabe unødig splid i vores nærmiljø mellem medlemmer og ikke medlemmer.

Jeg retter henvendelse til jer i et læserbrev, da der måske er andre i vores nærområde, der sidder med nogle af de samme spørgsmål.

Med venlig hilsen

Nils Grarup
Nybyvej 24
4863 Eskilstrup

Ps. Hvis I har lyst, vil jeg rigtig gerne være med til at danne en forening, der hedder ”Godt Naboskab”